IT@BANK: Big Data – nowe pole bitwy dla usług finansowych

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2014.12.foto.058.150xBanki mają dziś dostęp do ogromnej ilości danych, zawierających potencjalną bogatą wiedzę na temat klientów, która pozwala zrozumieć ich potrzeby, zwiększyć jakość usług i stworzyć indywidualne oferty marketingowe. Czy jednak odkryją wartość w posiadanych danych, wykorzystają ich potencjał i zdobędą przewagę konkurencyjną?

Tomasz Przybyszewski
szef zespołu Big Data Solutions w regionie Oracle Europy Centralnej i Południowej

Rynek ma tendencję do postrzegania sklepów internetowych jako tych liderów, którzy najlepiej wykorzystują zaawansowaną analitykę do badania zachowań klientów oraz do przygotowywania spersonalizowanych ofert marketingowych. Istotnie, firmy e-commerce mają osiągnięcia w eksploracji danych klienta pod kątem możliwości marketingowych – jednak mają przy tym dostęp do relatywnie ograniczonej ilości danych na temat poszczególnych konsumentów.

Banki i instytucje finansowe mają znacznie więcej informacji o swoich klientach. Oprócz tych zbieranych on-line ze stron internetowych, aplikacji mobilnych czy z sieci społecznościowych, posiadają bardzo indywidualne dane dotyczące kart kredytowych, historii zakupów, jak również preferencji kupujących. Banki posiadają również informacje z innych źródeł, takich jak systemy klasy ERP i CRM, które pozwalają uzyskać dodatkowe informacje o rentowności klientów i ich sposobach reagowania na oferty marketingowe w przeszłości. Dodatkowo instytucje finansowe mają również dostęp do dużej ilości danych związanych z programami lojalnościowymi. Jeżeli dodamy do tego informacje z poszczególnych oddziałów banków, a także – wraz z rozwojem bankowości mobilnej – informacje o wykorzystaniu aplikacji i lokalizacji klienta, nagle okazuje się, że banki mają znacznie większe możliwości zbierania, przetwarzania i analizowania ogromnych ilości danych niż sklepy internetowe czy jakiekolwiek inne podmioty na rynku.

Z perspektywy klienta Mając dostęp do ogromnej ilości informacji z różnych źródeł, banki mogą wykorzystać możliwości Big Data w celu połączenia wszystkich posiadanych danych, poddania ich analizie i w konsekwencji uzyskania nowej wiedzy na temat klientów. Pozwoli to precyzyjnie zrozumieć zgłaszane przez nich oczekiwania, co bezpośrednio przełoży się na działania operacyjne banku – np. zdecydowanie sprawniejszą odpowiedź na potrzeby klienta, czy to w postaci podniesienia jakości usług, czy też dostosowania oferty. Przyglądając się trendom na rynku w sektorze finansowym, widzimy, że analiza danych klientów staje się głównym wyznacznikiem budowy i rozwoju nowego systemu analitycznego i komercyjnego banku.

Najczęściej przy projektach Big Data banki skupiają swoją uwagę na wyzwaniach wywołanych przez duże wolumeny danych oraz ich wpływ na wdrożone systemy i procesy operacyjne. Najlepsze praktyki wskazują, że banki w pierwszej kolejności powinny skupić uwagę na stworzeniu nowego podejścia do analizy danych. Istotne jest, aby zespoły analityczne spojrzały na temat Big Data z innej perspektywy, czyli rozpoczęły od znalezienia źródeł nowych danych, wyszukania współzależności, powiązań i wzorów w informacjach dotyczących pojedynczego klienta. Istotne jest, aby zwrócić uwagę na ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI