IT@BANK: Big Data – nowe pole bitwy dla usług finansowych
Banki mają dziś dostęp do ogromnej ilości danych, zawierających potencjalną bogatą wiedzę na temat klientów, która pozwala zrozumieć ich potrzeby, zwiększyć jakość usług i stworzyć indywidualne oferty marketingowe. Czy jednak odkryją wartość w posiadanych danych, wykorzystają ich potencjał i zdobędą przewagę konkurencyjną?
Tomasz Przybyszewski
szef zespołu Big Data Solutions w regionie Oracle Europy Centralnej i Południowej
Rynek ma tendencję do postrzegania sklepów internetowych jako tych liderów, którzy najlepiej wykorzystują zaawansowaną analitykę do badania zachowań klientów oraz do przygotowywania spersonalizowanych ofert marketingowych. Istotnie, firmy e-commerce mają osiągnięcia w eksploracji danych klienta pod kątem możliwości marketingowych – jednak mają przy tym dostęp do relatywnie ograniczonej ilości danych na temat poszczególnych konsumentów.
Banki i instytucje finansowe mają znacznie więcej informacji o swoich klientach. Oprócz tych zbieranych on-line ze stron internetowych, aplikacji mobilnych czy z sieci społecznościowych, posiadają bardzo indywidualne dane dotyczące kart kredytowych, historii zakupów, jak również preferencji kupujących. Banki posiadają również informacje z innych źródeł, takich jak systemy klasy ERP i CRM, które pozwalają uzyskać dodatkowe informacje o rentowności klientów i ich sposobach reagowania na oferty marketingowe w przeszłości. Dodatkowo instytucje finansowe mają również dostęp do dużej ilości danych związanych z programami lojalnościowymi. Jeżeli dodamy do tego informacje z poszczególnych oddziałów banków, a także – wraz z rozwojem bankowości mobilnej – informacje o wykorzystaniu aplikacji i lokalizacji klienta, nagle okazuje się, że banki mają znacznie większe możliwości zbierania, przetwarzania i analizowania ogromnych ilości danych niż sklepy internetowe czy jakiekolwiek inne podmioty na rynku.
Z perspektywy klienta Mając dostęp do ogromnej ilości informacji z różnych źródeł, banki mogą wykorzystać możliwości Big Data w celu połączenia wszystkich posiadanych danych, poddania ich analizie i w konsekwencji uzyskania nowej wiedzy na temat klientów. Pozwoli to precyzyjnie zrozumieć zgłaszane przez nich oczekiwania, co bezpośrednio przełoży się na działania operacyjne banku – np. zdecydowanie sprawniejszą odpowiedź na potrzeby klienta, czy to w postaci podniesienia jakości usług, czy też dostosowania oferty. Przyglądając się trendom na rynku w sektorze finansowym, widzimy, że analiza danych klientów staje się głównym wyznacznikiem budowy i rozwoju nowego systemu analitycznego i komercyjnego banku.
Najczęściej przy projektach Big Data banki skupiają swoją uwagę na wyzwaniach wywołanych przez duże wolumeny danych oraz ich wpływ na wdrożone systemy i procesy operacyjne. Najlepsze praktyki wskazują, że banki w pierwszej kolejności powinny skupić uwagę na stworzeniu nowego podejścia do analizy danych. Istotne jest, aby zespoły analityczne spojrzały na temat Big Data z innej perspektywy, czyli rozpoczęły od znalezienia źródeł nowych danych, wyszukania współzależności, powiązań i wzorów w informacjach dotyczących pojedynczego klienta. Istotne jest, aby zwrócić uwagę na ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI