IT@ BANK: Bankowcy na tablety!

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Świat oszalał na ich punkcie. Samych iPadów sprzedano już ponad 80 milionów. Jak tabletowa rewolucja wpłynęła na bankowość?

Piotr Wrzosiński

Gdy pada słowo tablet, pierwszym skojarzeniem jest prawdopodobnie produkowany przez Apple iPad. Profesjonaliści IT z dłuższym stażem myślą jednak o innym urządzeniu. To Dynabook – opisany w 1968 r. koncept, którym Alan C. Kay rozpoczął pogoń za doskonałym komputerem w formie tabliczki

Nieco historii

Zanim tablety trafiły w ręce milionów konsumentów, musiało upłynąć wiele czasu. Po drodze powstało też wiele mniej lub bardziej udanych pomysłów na to urządzenie. W 1994 r. własny tablet zaprojektowali nawet urzędnicy Unii Europejskiej. W przeciwieństwie do innych biurokratycznych pomysłów OMI-News Pad 9252 został zbudowany przez firmę Acorn Computers i trafił do testów. Chyba nie do końca się sprawdził, bo projekt zakończono w 1997 r. Był jednak pierwszym działającym tabletem z ekranem dotykowym i niczym dzisiejsze urządzenia miał służyć czytaniu wiadomości i oglądaniu multimediów.

W 2001 r. Microsoft rozpoczął prace nad koncepcją Windows Tablet PC. I ten sprzęt nie podbił rynku, ale dość dobrze spisywał się w rękach przedstawicieli handlowych i do dzisiaj można go znaleźć w ofercie większości producentów sprzętu komputerowego. Patrząc na wyniki sprzedaży tabletów z Windows, trudno było spodziewać się rewolucji, która nadeszła w kwietniu 2010 r.

Niezbędnik zabezpieczeń dla iPada

  • Junos Pulse – aplikacja pozwalająca na bezpieczne połączenie przez SSL VPN
  • Mobile Iron; SAP Afaria – oprogramowanie do zarządzania urządzeniami mobilnymi (MDM)
  • Signed Configuration Profile – plik XML zawierający konfigurację ustawień bezpieczeństwa
  • Remote Wipe – procedura zdalnego usuwania danych z utraconego urządzenia. Może być wywołana przez oprogramowanie MDM lub serwer Microsoft Exchange.
  • OneLogin – aplikacja pozwalająca na logowanie się za pomocą jednego hasła (Single SignOn) do aplikacji firmowych i iPada. Posiada konektor SSL do Active Directory.

 

A jednak rewolucja

Zaprezentowany przez Apple iPad stanowił klasę samą w sobie – lekki z trwałą baterią, dość tani i zaprojektowany z myślą o bezproblemowej konsumpcji mediów. To urządzenie – mimo podobnej formy – niewiele miało wspólnego z Tablet PC. Oszołomieni sukcesem nowego produktu analitycy nazwali ten segment rynku „post-PC”, wieszcząc tym samym upadek dotychczasowego opartego na pecetach modelu IT.

Mimo że iPad wygląda na urządzenie adresowane wyłącznie na rynek konsumencki, jego adaptacja przez biznes była wyjątkowo szybka. W ciągu 90 dni od premiery urządzenie trafiło do połowy z przedsiębiorstw na liście Fortune 100. Geoffrey Moore, autor książki „Crossing the Charm”, opisującej cykl życia adopcji nowych technologii, tak wyjaśniał fenomen sprzętu Apple’a: „Kluczowym czynnikiem w wypadku iPada, iPhonea i ogólnie trendu konsumeryzacji jest brak cyklu adopcji technologii wśród konsumentów – nie trzeba żadnego treningu, więc nie ma też żadnego cyklu adopcji w przedsiębiorstwie, do którego użytkownik przenosi nową technologię“.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI