IT@BANK 2014: Nowoczesna i bezpieczna przyszłość

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2014.11.foto.028.400xRozmowa z prezesem Związku Banków Polskich Krzysztofem Pietraszkiewiczem.

Czy polskie banki są dobrze przygotowane na ataki cyberprzestępcze?

– Instytucje zaufania publicznego, jakimi są banki, a także regulatorzy i nadzór finansowy, do kwestii bezpieczeństwa obrotu elektronicznego przykładają ogromną wagę. Od lat w tym obszarze sektor bankowy współpracuje z odpowiednimi instytucjami państwowymi, stojącymi na straży bezpieczeństwa. Wspólnie identyfikujemy potencjalne zagrożenia, przeciwdziałamy im, a jeśli dochodzi do incydentów, natychmiast staramy się poznać przyczyny i wyeliminować ewentualne zagrożenie. Jak dotąd skutecznie

Instytucje państwowe dobrze wywiązują się ze swoich obowiązków?

– Z uznaniem muszę powiedzieć, że najczęściej tak. Już od kilku lat bardzo dużą uwagę poświęcają zagrożeniom cybernetycznym. Raczej nie idzie to w parze z zawansowaniem technologicznym samej administracji. Rzeczywiście, nie możemy się pochwalić wielkimi osiągnięciami we wszystkich obszarach, ale podejrzewam, że w końcu przyjdzie i na to czas. Inna rzecz, że nie wyklucza to ani nie umniejsza wysiłków zmierzających do zapewnienia w polskiej przestrzeni cybernetycznej najwyższych standardów bezpieczeństwa.

Klienci też mają świadomość, jak ważne są to kwestie?

– Oczywiście, że tak. Ze wszystkich badań, dotyczących bankowości i szerzej gospodarki elektronicznej, wynika, że zagadnienia bezpieczeństwa są dla nich priorytetowe. Trudno się zresztą dziwić, żeby było inaczej.

W jaki konkretnie sposób banki zabezpieczają się przed działalnością hakerów?

– Widać to już na etapie tworzenia produktów, modeli biznesowych, a potem rozwijania i unowocześniania infrastruktury informatycznej. Ta sprawa zawsze była dla nas priorytetowa. Podobnie jak dla innych uczestników obrotu elektronicznego, czyli Narodowego Banku Polskiego, Krajowej Izby Rozliczeniowej, Biura Informacji Kredytowej i innych instytucji. Druga sprawa – edukacja. Cały czas podejmowane są różnorakie działania szkoleniowe zarówno dla specjalistów, pracowników banków czy klientów.

Warto pamiętać, jak ogromne znaczenie w działalności sektora bankowego ma zaufanie. To szczególny rodzaj działalności biznesowej, w którym nie możemy sobie pozwolić na brak staranności czy lekkomyślność, by z powodu błędu lub niestaranności doszło do jakiegoś nieszczęścia, a w konsekwencji do utraty zaufania.

Dostrzega pan jakieś zagrożenia systemowe, niezwiązane bezpośrednio z działalnością grup przestępczych?

– Jestem bardzo zmartwiony tym, że regulatorzy prawdopodobnie w sposób nieświadomy, w bardzo przyśpieszonym tempie redukują ekonomiczne możliwości rozwoju innowacyjnych technologii i zniechęcają nas do dalszej pracy.

Co ma pan na myśli?

– Dotąd ważnym źródłem pozyskiwania środków na innowacje w sektorze bankowym, zwłaszcza w części płatniczo-rozliczeniowej, były przychody z tytułu interchange. Zostały one pod wpływem niektórych grup interesu w sposób mało rozważny zredukowane zarówno dla banków, operatorów, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI