Inicjatywa powołania banku komunalnego

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.01.250x167Jednostki samorządu terytorialnego coraz częściej i głośniej domagają się powołania banku komunalnego. Takie instytucje działały już w przedwojennej Polsce, a dziś z powodzeniem funkcjonują w krajach skandynawskich i Niemczech.

Kapitał banku komunlnego składa się z pieniędzy Skarbu Państwa oraz ze środków jednostek samorządu terytorialnego. Przykładowo kapitał banku komunalnego w Norwegii stanowi odpowiednio 80 proc. i 20 proc. wymienionych środków.

Podstawowymi atutami banków komunalnych jest udzielanie kredytów dla samorządów o ponad połowę taniej niż banki komercyjne, brak konieczności składania zabezpieczeń przez samorządy oraz czas spłaty zobowiązań, który może trwać nawet 30 lat.

Zgodnie z obowiązującym w Polsce Prawem bankowym, banki mogą być tworzone jako państwowe, spółdzielcze lub banki w formie spółek akcyjnych. Jednakże art. 10 ustawy o gospodarce komunalnej stanowi, że gminy mogą tworzyć spółki prawa handlowego zajmujące się czynnościami bankowymi. Mogą też przystępować do takich spółek.

Zgodę na powołanie nowego banku wydaje Komisja Nadzoru Finansowego. Niezależnie czy jest to bank komunalny czy komercyjny wymogi obowiązujące przy tworzeniu, jak i dzialalności banku są takie same. Wniosek do KNF musi zawierać:

  • nazwę i siedzibę banku,
  • określenie czynności bankowych, do wykonywanie których bank ma być upoważniony,
  • dane dotyczące założycieli i osób przewidzianeych do objęcia w banku stanowisk członkow zarządu,
  • wysokość kapitału założycielskiego,
  • projekt statutu.

Źródło: www.portalsamorzadowy.pl