ING: Polacy już oszczędzają, teraz chcą także inwestować, pomoże w tym technologia?
„Żeby inwestować, trzeba mieć zgromadzone znaczące oszczędności”, „Najpierw trzeba mieć wiedzę” – tak myśli o inwestowaniu większość Polaków. Jednocześnie aż 46% ankietowanych zastanawia się nad ulokowaniem swoich zasobów finansowych w funduszach inwestycyjnych, choć jeszcze nie podjęło ostatecznej decyzji.
Na rynku są już dostępne rozwiązania, które umożliwiają rozpoczęcie inwestowania bez posiadania specjalistycznej wiedzy w tym temacie.
Inwestowanie? To robota dla robota
Na całym świecie coraz bardziej popularne stają się produkty z obszaru tzw. robo-doradztwa.
– Pod tym hasłem kryją się w rzeczywistości zaprogramowane algorytmy i zautomatyzowane usługi doradztwa inwestycyjnego. W Polsce tego typu usługę oferujemy jako pierwsi na rynku. Schemat działania jest prosty. Robot Investo wspiera osoby, które chcą inwestować, jednocześnie nie poświęcając na to zbyt wiele czasu. Usługa ta jest dostępna dla klientów, którzy posiadają konto w ING – powiedział Daniel Szewieczek, Dyrektor Banku odpowiedzialny za oszczędności i inwestycje w ING Banku Śląskim.
Jak zrobić pierwszy krok? Wystarczy jedynie wypełnić elektroniczną ankietę inwestycyjną, która określi nasz profil inwestycyjny – czy jesteśmy bardziej ostrożni, czy może akceptujemy większe ryzyko? – a następnie wpłacić środki. Zacząć można już od 1000 zł, każda kolejna wpłata może być jeszcze niższa – minimum 200 zł. Algorytm zarekomenduje najbardziej odpowiednią do naszego profilu strukturę inwestycji, a dodatkowo będzie czuwał nad tym, by w trakcie trwania inwestycji środki były zainwestowane pomiędzy różnymi funduszami inwestycyjnymi w sposób oddający pierwotnie ustalony profil ryzyka (tzw. rebalancing).
Młodzi otwarci na inwestowanie
W Polsce najbardziej zainteresowaną inwestowaniem grupą wiekową są osoby do 45 r.ż., a szczególnie osoby z grupy wiekowej 18-26 lat. Jednocześnie większość inwestujących Polaków nie porzuciła nawyku oszczędzania i nadal to robi (61%). Chcemy więc inwestować, ale często nie wiemy, jak zacząć.
Aż 70% już inwestujących przyznaje, że wciąż ma problem z wyborem instrumentów finansowych, w których warto ulokować środki. Widać, że jesteśmy otwarci na inwestowanie, ale przytłacza nas wybór odpowiednich opcji.
– Dlatego w ING proponujemy zautomatyzowanie tego procesu. Investo z gamy oferowanych pakietów dobiera najbardziej odpowiedni dla danego inwestora – dodał Daniel Szewieczek.
Mój doradca robot
Pandemia nauczyła nas, że pracując i załatwiając sprawunki on-line, z zacisza własnego domu, jesteśmy w stanie działać równie lub nawet bardziej efektywnie niż przed kryzysem związanym z COVID-19. Podobnie zaczęliśmy postrzegać procesy związane z inwestowaniem. Na możliwość wygodnego inwestowania z domu wskazuje 30% badanych. Aż 44% Polaków postrzega nowe technologie jako narzędzie, które ułatwia podejmowanie decyzji dotyczących inwestowania. Jednocześnie ponad połowa ankietowanych (52%) uważa, że przy inwestowaniu potrzebne jest wsparcie osoby, która ma wiedzę na ten temat.
Narzędzia takie jak Investo mogą być odpowiedzią na coraz większe zapotrzebowanie na doradztwo związane z inwestowaniem i oczekiwania nawet początkujących inwestorów, którzy chcą rozważnie lokować swoje oszczędności oraz zminimalizować ryzyko ewentualnych strat.
Czytaj także: ING Bank Śląski: 44 proc. klientów e-bankowości ocenia, że technologia pomoże w inwestowaniu >>>
Investo to zautomatyzowana usługa doradztwa inwestycyjnego w zakresie funduszy inwestycyjnych. Wspiera osoby, które chcą inwestować, jednocześnie nie poświęcając na to zbyt wiele czasu. Robo-doradca Investo jest dostępny w bankowości internetowej i mobilnej Moje ING. Investo wystawia rekomendację kupna gotowego portfela funduszy inwestycyjnych, realizuje decyzję klienta o jego zakupie a następnie czuwa nad utrzymaniem ryzyka portfela na poziomie początkowym, ustalonym na podstawie wyniku ankiety inwestycyjnej. Fundusze inwestycyjne dla Investo dostarcza NN Investment Partners TFI.
Badanie opinii zrealizowane przez agencję badawczą Mind&Roses na zlecenie ING, w ramach panelu internetowego w okresie od 30 kwietnia do 6 maja 2021. Badanie objęło reprezentatywną grupę Polaków w wieku 18 – 75 lat, których dochody miesięczne to minimum 2 000 PLN.