Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Forum Bankowe 2026
24-25 lutego 2026 r.
Pozostało:
65dni
10godzin
14minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
86dni
10godzin
14minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG

ING Bank Śląski widzi potrzebę zaangażowania regulatora w ESG i ujednolicenia przepisów

24.11.2022 09:35 awi | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
ING Bank Śląski widzi potrzebę zaangażowania regulatora w ESG i ujednolicenia przepisów
Joanna Erdman. Fot. Arek Markowicz
W proces transformacji ESG powinien być zaangażowany regulator, który przyspieszyłby wdrażanie przepisów. Ich liczba może odstraszać spółki od raportowania ESG, ale Związek Banków Polskich podjął kroki w celu ich ujednolicenia - poinformowała wiceprezes ING Banku Śląskiego Joanna Erdman.

„Ciężar transformacji został przesunięty w stronę banków, przede wszystkim dlatego, że jesteśmy krwioobiegiem gospodarki. Alokujemy kapitał w inwestycje, które są przyszłościowe. Jeżeli inwestycja czy produkt nie będą spełniały parametrów regulacyjnych, to banki nie będą ich oferowały lub wycenią je tak, że staną się one nieopłacalne” – powiedziała wiceprezes ING Banku Śląskiego Joanna Erdman.

„Widzę tutaj dużą rolę regulatorów państwowych. Bez ich włączenia się w ten proces, będzie on po prostu wolniejszy” – dodała.

Potrzeba współpracy wszystkich uczestników rynku

Zdaniem wiceprezes ING BSK, istnieje potrzeba współpracy wszystkich uczestników rynku: regulatorów, koalicji i stowarzyszeń branżowych.

„Od regulatorów finansowych i gremiów rządowych powinien płynąć jasny sygnał do wszystkich uczestników rynku na temat konieczności transformacji i wartości, jaką ona docelowo przyniesie gospodarce. Szybkie wprowadzenie raportowania ESG pomoże przyspieszyć transformację energetyczną. Pozyskiwanie funduszy od inwestorów zagranicznych może stać się trudniejsze, jeżeli aspekty ESG nie będą odpowiednio doważone. Potrzebne nam są stabilne regulacje – ich brak lub częste zmiany zakłócają rozwój rynku, czego dowodem może być choćby sektor odnawialnych źródeł energii” – dodała.

Czytaj także: Czego oczekują inwestorzy, szybkiego zysku czy inwestycji zgodnych z ESG?

W 2025 roku raport niefinansowy za rok 2024 będą musiały złożyć duże firmy i giełdowe spółki zatrudniające powyżej 500 pracowników. W 2026 roku raport niefinansowy będzie obowiązkiem wszystkich dużych jednostek, z kolei w 2027 roku raportować będą musiały również małe i średnie jednostki giełdowe (z wyjątkiem mikro) bez obowiązku ujawniania wyników. W 2029 roku małe i średnie podmioty giełdowe będą musiały ujawniać wyniki raportu.

Wystandaryzowanie regulacji

Erdman jest świadoma skomplikowania i liczby regulacji, które mogą odstraszać firmy od raportowania, ale zaznacza, że trwają prace, które mają na celu wystandaryzowanie regulacji.

„Związek Banków Polskich zapoczątkował inicjatywę ujednolicenia podejścia w sektorze, tak aby banki mogły zwracać się z tymi samymi pytaniami do klientów; klienci natomiast mieli czytelność oczekiwań, co do danych, jakie powinni zaraportować i w jakim stopniu powinni przygotować swój biznes do tego procesu. Coraz częściej będzie pojawiało się przeświadczenie, że transformacja to szansa biznesowa – jak nie zrobię tego teraz, to w którymś momencie po prostu stracę klientów i będzie ciężko pozyskać pracowników, którzy nie chcą pracować w korporacjach, dla których cele ESG nie są priorytetowe” – powiedziała.

„Pozyskanie funduszy na rozwój z instytucji finansowych najpierw będzie drogie, a potem niemożliwe, bo w procesie transformacji brązowe kredyty będą bardzo kosztowne, a docelowo przestaną się opłacać każdej ze stron” – powiedziała.

Raportowanie na zbyt niskim poziomie

Jak wynika z badania Global Corporate Reporting Survey dla EY, 41 proc. ankietowanych, którzy zajmują się finansami w firmach uważa, że raportowanie jest obecnie na zbyt niskim poziomie, aby przejść audyt na poziomie „reasonable Assurance” (racjonalnego zapewnienia).

Zdaniem wiceprezes ING BSK, rośnie świadomość powagi sytuacji.

„Nie tylko w kontekście konieczności raportowania, ale też elementów ESG, które przełożą się na wartość dodaną dla biznesu. Odsetek świadomych konsumentów przyrasta dynamicznie. Nie wszyscy jednak są jeszcze gotowi za to zapłacić. To bardzo ciekawe zjawisko, w ING wnikliwie je śledzimy i analizujemy – widzimy to dzięki liczbie zapytań oraz popularności, jaką zyskują zielone produkty” – dodała.

W ocenie ryzyka ESG ważna struktura i cel skorzystania z produktu

W ocenie Joanny Erdman, w procesie oceniania ryzyka ESG ważna jest struktura i cel skorzystania z produktu.

„Jeżeli jest finansowanie celowe, to sprawdzamy dokładnie przeznaczenie środków, kryteria klasyfikacji projektów, w jaki sposób są rozliczane fundusze, które przekazujemy na finansowanie danego projektu” – powiedziała.

„Wielu klientów jest narażonych na ryzyko transformacji. To przede wszystkim sektor energetyczny. Nośnikiem tego ryzyka są regulacje, zwiększające ryzyko niebezpieczeństwo powstania tzw. „osieroconych aktywów”, które z czasem staną się nieekonomiczne i zostaną wyłączone z użytkowania. Przygotowujemy się do tych zagrożeń tworząc lub wykorzystując scenariusze emisyjności per sektor” – dodała.

Erdman zaznaczyła, że element zarządzania ryzykiem ESG zaczyna się na poziomie budowania relacji z klientem, później pojawia się we wszystkich wymiarach relacji.

„Na samym początku identyfikujemy, czy klient działa w branży podwyższonego ryzyka ESG lub w krajach, które są nieakceptowane ze względu na status compliance, czy w łańcuchu produkcyjnym nie ma nieakceptowalnych zjawisk, jak zatrudnianie dzieci albo niehumanitarne traktowanie pracowników” – powiedziała.

„W ramach struktur banku powołaliśmy komitet ryzyka ESG, który przede wszystkim wyznacza apetyt. Zaczęliśmy od kryteriów jakościowych, teraz będziemy kryteria ilościowe. Skupiamy się na zgodności z regulaminami: np. aby nieruchomość mieszkaniową zakwalifikować jako „zieloną”, musimy posiadać odpowiednie certyfikaty energetyczne. Badamy podatność klienta, kwantyfikując to opisowo na ryzyko fizyczne i ryzyko transformacji” – dodała.

Do tej pory wiele prac koncentrowało się na ryzyku fizycznym związanym z m.in. z obszarami powodziowymi, terenami zalewowymi czy gwałtownymi zjawiskami pogodowymi.

„Korzystamy z odpowiednich map i prowadzimy współpracę z Instytutem Ochrony Środowiska nad modelami, dzięki którym będziemy mogli te zjawiska przełożyć na miarę ryzyka” – powiedziała Joanna Erdman.

Jej zdaniem, największa trudność z perspektywy instytucji finansowej polega na skwantyfikowaniu liczby i rodzaju danych potrzebnych do raportowania i ułożeniu ich w określone schematy.

„W trosce o własną zgodność z regulacjami musimy edukować klientów, aby pytania o dane, które posłużą nam do raportowania, nie były pytaniami niespodziewanymi. Klienci muszą być przygotowani do ich pozyskiwania i przekazywania” – powiedziała.

Trwają prace przygotowawcze związane z raportowaniem ESG

Erdman zauważa, że w wielu podmiotach trwają prace przygotowawcze związane z raportowaniem ESG, ale ich tempo jest różne. Według wiceprezes ING, najlepiej przygotowanymi do raportowania spółkami są te najmocniej objęte europejską taksonomią.

„Najlepiej przygotowane są spółki, które najdogłębniej obejmuje europejska taksonomia, czyli sektory, które są zdefiniowane jako działalność sustainable. Pozostałe spółki, dla których moment raportowania jest wydłużony, z pewnością będą korzystały z doświadczeń większych podmiotów. Dla wszystkich podmiotów prace związane są z nakładem czasu i realnymi kosztami” – powiedziała.

„Wiele, zwłaszcza mniejszych firm, dostosowanie do wymogów regulacyjnych postrzega w kategoriach kosztów, gdyż jest to wydatek wiążący się z potrzebą zatrudnienia specjalistów, prawników i zrozumienia wymagających regulacji. W przypadku małego przedsiębiorcy istnieje duże ryzyko zagubienia się w regulacjach i wymaganiach raportowych. Finalnie to banki muszą te dane zaraportować i je uwiarygodnić” – dodała wiceprezes.

Źródło: Maciej Białobrzeski, PAP BIZNES
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
ESG / Environmental, Social and corporate GovernanceING Bank Śląski S.A. / INGJoanna Erdman
Autor awi
Źródło BANK.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Bank Pekao, PZU logo
Z rynku finansowego
Nowy termin przeprowadzenia reorganizacji Grupy PZU i Banku Pekao
Monika Rozbicka-Szlosek, dyrektor Departamentu Produktów Inwestycyjnych i Private Banking, VeloBank
Z rynku finansowego
Liczba klientów zamożnych w Polsce rośnie szybciej niż w większości krajów Europy
BBVA,
Z rynku finansowego
BBVA stawia na wykup akcji po fiasku przejęcia Sabadella

Najnowsze

Paweł Jaroszek, członek zarządu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Z rynku finansowego
ZUS przypomina, co przekłada się na wyższe świadczenie emerytalne
laptop, wirtualny obraz AI
Technologie i innowacje
Klienci ING Business mogą korzystać z pomocy Asystenta AI opartego na GenAI
Visa
Technologie i innowacje
AI zmienia oblicze globalnej walki z oszustwami – czy banki nadążą za tymi zmianami?
Bartłomiej Getlich | Źródło: Bank.pl
Technologie i innowacje
Banki operatorami infrastruktury krytycznej państwa
Przemysław Barankiewicz, dyrektor Finax, firmy inwestycyjnej, będącej pierwszym i największym dostawcą OIPE w Europie.
Z rynku finansowego
UE proponuje reformę OIPE. Celem zwiększenie liczby oszczędzających, ale i dostawców
Pieniądze na tle wykresów inwestycyjnych
Z rynku finansowego
Retail Investment Strategy coraz bliżej uchwalenia
Kurier
Z rynku finansowego
Zaległe zobowiązania branży pocztowej i kurierskiej w październiku ’25 nareszcie spadły o 8,4 proc. r/r
wirtualny obraz twarzy-sztucznej inteligencji, napis AI
Technologie i innowacje
UiPath i AGH podpisują strategiczną umowę współpracy na rzecz rozwoju kompetencji w zakresie AI i automatyzacji

Zobacz także

Patryk Darowski | Źródło: BANK.pl
Multimedia
Wspieranie zrównoważonego rozwoju gospodarczego Polski misją BGK
książki, kula z flagą Korei Płd. , biret studenta
ESG
Edukacja – filar południowokoreańskiego sukcesu
Komisja Europejska, logo
ESG
Nowa propozycja ws. całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych w UE
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}