Informacje dla klientów z branży rolniczej i energetycznej prosto z polskich nanosatelitów
Wydarzenie miało miejsce na kalifornijskiej pustyni Mojave. Odrzutowiec Boeing 747-400 zwany Cosmic Girl, posłużył jako platforma startowa rakiety LauncherOne. Gdy Boeing dotarł nad Pacyfik, z samolotu odłączyła się i poszybowała w kierunku orbity rakieta z sześcioma satelitami na pokładzie.
Dwa z nich – STORK-4 oraz STORK-5 (Marta) stworzone zostały przez SatRevolution. Niecałe 90 minut od startu, rakieta dotarła na docelową orbitę, gdzie nastąpiło wystrzelenie satelitów.
To impuls dla firm z sektora kosmicznego do tworzenia rozwiązań z wykorzystaniem informacji z przestrzeni kosmicznej
Lot samolotu Cosmic Girl na wysokość 11 km ⇨ wystrzelenie stamtąd rakiety, ⇨ dotarcie rakiety LauncherOne na wysokość 500 km, ⇨ wystrzelenie z rakiety LauncherOne satelitów.
‒ Były to najbardziej ekscytujące minuty w życiu naszej firmy. Wszyscy z zapartym tchem śledziliśmy kolejne etapy.
Misja została doskonale przygotowana przez Virgin Orbit oraz nasz zespół ‒ mówi Grzegorz Zwoliński, CEO i współzałożyciel SatRevolution. ‒ Teraz rozpoczął się etap intensywnych prac na Ziemi, w celu nawiązania komunikacji z satelitami i skalibrowania urządzeń.
Czytaj także: Grzegorz Wrochna nowym prezesem Polskiej Agencji Kosmicznej
Obserwacja Ziemi w czterech kanałach spektralnych
Po umieszczeniu na orbicie, STORK-4 i STORK-5 będą zbierać multispektralne obrazy i dane średniej rozdzielczości dla klientów z branży rolniczej i energetycznej w Polsce i USA.
‒ Wykorzystywany będzie do tego autorski system Vision 300. Jest to instrument do obserwacji Ziemi w czterech kanałach spektralnych. Trzy z nich to kanały widzialne: czerwony, zielony, niebieski oraz kanał bliskiej podczerwieni.
Dzięki nim możliwe będzie uzyskanie konkretnych parametrów, które pozwolą na przykład na ocenę kondycji roślin i będą wykorzystane w tzw. rolnictwie precyzyjnym ‒ wyjaśnia Tomasz Poźniak, Chief Development Officer, odpowiedzialny za opracowywanie rozwiązań do obserwacji Ziemi i przyrządy optyczne.
Dzięki zastosowaniu technologii Space Edge Zero (SEZ), dane obserwacyjne będą przetwarzane jeszcze w kosmosie ‒ na Ziemię trafi już gotowy produkt, co ułatwi szybką komercjalizację prowadzonych obserwacji.
Czytaj także: Powstaje kosmiczny plan Unii Europejskiej
Nowe możliwości wykorzystania informacji z kosmosu
Możliwość współpracy z Virgin Orbit i wykorzystanie samolotu Boeing 747-400 do wyniesienia rakiety jest symbolicznym aktem demokratyzacji lotów w przestrzeń kosmiczną. Model wypracowany przez Virgin Orbit znacząco racjonalizuje koszty.
Możliwe będzie uzyskanie konkretnych parametrów, które pozwolą na przykład na ocenę kondycji roślin i będą wykorzystane w tzw. rolnictwie precyzyjnym
‒ Wydarzenie z 30 czerwca 2021 r. to impuls dla firm z sektora kosmicznego do tworzenia rozwiązań z wykorzystaniem informacji z przestrzeni kosmicznej.
W naszych planach jest przeprowadzenie podobnej misji w 2024 roku z lotniska w Polsce, a wcześniej z Wielkiej Brytanii i Brazylii ‒ mówi Grzegorz Zwoliński.
Pierwsze dane obserwacyjne z satelitów trafią do partnerów już w sierpniu 2021 roku.
SatRevolution jest wrocławską spółką założoną w 2016 roku, działającą w branży kosmicznej. Jako jedna z niewielu firm na świecie – raport NASA “State of the Art Small Spacecraft Technology” wymienia SatRevolution jako jedną z 12 spółek na świecie – zajmuje się kompleksowo projektowaniem, produkcją i umieszczaniem na orbitach okołoziemskich nanosatelitów obserwacyjnych, zbierających dane optyczne.
Jako pierwsza w Polsce SatRevolution umieściła swoje satelity: ŚWIATOWID, KRAKsat, AMICal Sat na orbicie okołoziemskiej. Na 2026 rok spółka zaplanowała budowę konstelacji satelitów REC (Real-time Earth-observation Constellation), która docelowo składać się będzie z 1500 satelitów obserwacyjnych.
Partnerem SatRevolution od 2019 roku jest firma Virgin Orbit, która w czerwcu 2021 roku, po starcie rakiety LauncherOne, umieściła na orbicie dwa nanosatelity SatRevolution. Satelity polskiego producenta znajdą się też na pokładzie rakiety SpaceX Falcon 9, której start jest zaplanowany na grudzień 2021.