Im szybciej, tym lepiej. O finansach dzieci powinny uczyć się już w przedszkolu

Im szybciej, tym lepiej. O finansach dzieci powinny uczyć się już w przedszkolu
fot. Fotolia
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Prawie 40% Polaków uważa, że dzieci powinny uczyć się o finansach w pierwszych latach szkoły podstawowej, a 33%, że edukację finansową należy zacząć już na etapie przedszkola, wynika z badania Ipsos na zlecenie platformy edukacyjnej Kapitalni.org.

Prawie 40% Polaków uważa, że #dzieci powinny uczyć się o finansach w pierwszych latach szkoły podstawowej, a 33%, że edukację finansową należy zacząć już na etapie przedszkola #edukacja #finanse #Ipsos

Co trzeci Polak chciałby zacząć uczyć swoje dzieci o finansach już w wieku 3-5 lat, 38% za odpowiedni moment uznaje początek podstawówki, a 13% Polaków uważa, że najlepiej zacząć uczyć dzieci gospodarowania pieniędzmi o okresie od V do VIII klasy szkoły podstawowej. Tylko 5% badanych twierdzi, że edukacja finansowa powinna zacząć się w liceum lub później.

Duże jest znaczenie edukacji finansowej od najmłodszych lat

„Z badania wynika, że Polacy zrozumieli, jak duże jest znaczenie edukacji finansowej od najmłodszych lat. Tylko znikomy procent z nas uważa, że jest ona niepotrzebna, bo dziecko nauczy się wszystkiego samo, na drodze własnych doświadczeń. Aby wychować świadomego konsumenta, należy wprowadzić elementy wiedzy o finansach jak najwcześniej. Ta odpowiedzialność spoczywa na rodzicach, bo w systemie kształcenia brakuje przedmiotu, który całościowo rozwijałby umiejętności z zakresu finansów osobistych” – powiedziała dyrektor ds. edukacji w Wonga Polska, która prowadzi projekt Kapitalni.org. Agnieszka Szczepanik, cytowana w komunikacie.

Czytaj także: Jak nauczyć młodych zarządzania pieniędzmi?

Nauka przez zabawę

Według 43% badanych, najskuteczniejszą formą edukacji finansowej dzieci jest nauka przez zabawę. Drugim najpopularniejszym sposobem wdrożenia najmłodszych w świat finansów jest wspólne planowanie domowego budżetu (na taką odpowiedź wskazało 16% ankietowanych).

„Najmłodsi nie wyniosą wiele z teoretycznego wykładu, bo najwięcej wiedzy chłoną przez emocje i doświadczenia w trakcie wykonywania konkretnego działania. Dlatego ważne jest, by dzieci obcowały z prawdziwymi pieniędzmi i miały możliwość obserwacji, jak rodzice dokonują codziennych wydatków. Dobrym pomysłem jest zabieranie pociech na zakupy oraz wprowadzenie drobnego, ale regularnie wypłacanego kieszonkowego. Przy czym już na początku warto wytłumaczyć dziecku, na jakich zasadach będzie mu ono wypłacane” – uważa Szczepanik.

Tylko 13% badanych jako najskuteczniejszą formę nauki wskazało postawianie dzieciom długoterminowych celów finansowych, takich jak oszczędzanie na zakup nowego telefonu lub zabawki. Niespełna co 10 rodzic (9%) stawia na edukację poprzez rozmowę. Najmniej popularnym rozwiązaniem okazało się pokazywanie dzieciom negatywnych skutków braku wiedzy finansowej – tylko 4% badanych uznało to za dobry pomysł.

„Oszczędzanie długoterminowe jest jedną z najcenniejszych umiejętności, jakich możemy nauczyć dziecko. Nie jest to łatwe i wymaga czasu. Jednak warto pokazywać najmłodszym, że odkładając regularnie drobną kwotę ze swojego kieszonkowego, w perspektywie kilku miesięcy uzbierają sumę, która wystarczy na zakup wymarzonego gadżetu lub zabawki” – podkreśliła Szczepanik.

Gry komputerowe dobrym sposobem edukacji najmłodszych

Z badania wynika również, że prawie 3/4 Polaków uważa, iż dobrym narzędziem do nauki dzieci o finansach są gry komputerowe, a aż 76% ankietowanych twierdzi, że gdyby mieli dostęp do bezpłatnej gry edukacyjnej tego typu, chętnie by ją wykorzystali.

Osoby, które gry komputerowe uznały za dobry sposób na edukację najmłodszych jako ich największą zaletę wskazywały najczęściej (80% z tej grupy) naukę poprzez zabawę, zaś 41% z nich docenia gry za to, że umożliwiają dziecku przeżycie w nieinwazyjny sposób symulacji prawdziwych, życiowych sytuacji. 39% ankietowanych pozytywnie oceniło fakt, że gry są zazwyczaj bardzo angażujące – zachęcają do gromadzenia punktów i zdobywania kolejnych poziomów, co motywuje do kontynuacji zabawy, a 19% uznało, że gry komputerowe są bardzo innowacyjnym narzędziem do nauki.

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Ipsos na zlecenie platformy edukacyjnej Kapitalni.org, z wykorzystaniem metody CAWI, na grupie n=801 Polaków w wieku 20-55 lat.

Źródło: ISBnews