Ile banki wydały na reklamę – analiza Q3
Szeroko zakrojone kampanie, pomysłowe spoty i znane twarze - tak wyglądały reklamy branży finansowej w 3 kwartale 2013 roku. Firmy prześcigają się w pomysłach i nie szczędzą wydatków. Rekordziści wydali ponad 15 milionów złotych miesięcznie.
Okazuje się jednak, że nie zawsze duże wydatki przekładają się na zwiększone zainteresowaniu potencjalnych i obecnych klientów w sieci. Również ciekawie prezentuje się sytuacja podmiotów udzielających tzw. szybkich pożyczek.
Instytut Monitorowania Mediów porównał wydatki z 3 kwartału 2013 r., na reklamy usług i produktów finansowych ze skalą dyskusji na ich temat w Internecie. TOP TEN finansowych reklamodawców otwiera Vivus Finance, z wydatkami na poziomie prawie 26 mln złotych, a zamyka Bank Millenium, który zainwestował w tym samy czasie w reklamę 12,2 mln złotych.
Z danych reklamowych admonit wynika, że najwięcej w czerwcu na reklamę swoich usług (w prasie, radio i TV – wydatki cennikowe netto bez uwzględnia rabatów) wydały Vivus Finance (25,8 mln złotych) i ING Bank Śląski (22,4 mln złotych). Jednak pomimo podobnych wydatków – to ING Bank Śląski wzbudził dużo większe zainteresowanie internautów. Co ciekawe, Vivus Finance mimo, że wyłożył największe środki na reklamę osiągnął w zestawieniu najmniejsze zainteresowanie internautów.
Z kolei najmniej na reklamę w tym samym czasie wydał Bank Millenium oraz Provident – odpowiednie 12,2 oraz 12,3 mln złotych.
Najlepszy wynik w stosunku poniesionych nakładów do wzmianek w internecie osiągnął PKO BP. Był najczęściej wzmiankowany w sieci, a na reklamę wydał około 19,4 mln złotych.
W podziale miesięcznym wyraźnie widać, że większość reklamodawców mniejsze nakłady poniosła w wakacje, za to od września podniosła wydatki. Szczególnie wyróżniają się tu PKO BP, Bank BGŻ, Credit Agricole, ING Bank Śląski.
Interesująco wygląda sytuacja podmiotów oferujących szybkie pożyczki i kredyty. Internauci ponad 2,5 krotnie częściej wzmiankowali o Providencie niż o Wonga.pl czy Vivus Finance. Najlepsze efekty w odniesieniu do nakładów odniósł Provident, zadawalający wynik uzyskała Wonga.pl. Jeśli chodzi o Vivus Finance poniesione wydatki w bardzo niewielkim stopniu przełożyły się na zainteresowanie internautów.
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów