Idealny samochód dla ponad 2 mln firm z sektora MŚP
W 2016 roku z polskich salonów wyjechało 416 tys. aut, z czego aż ponad 2/3, czyli 281,7 tys., zostało nabyte przez klientów instytucjonalnych. W porównaniu z 2015 r. sprzedaż była o ponad 61 tys. większa. Wzrost ten wygenerowały przede wszystkim firmy, które łącznie nabyły blisko 50,5 tys. samochodów osobowych więcej, niż rok wcześniej.
Idealne auto dla MŚP
Polski sektor MŚP liczy ponad 2 miliony przedsiębiorstw. Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Carefleet S.A., jednej z czołowych polskich firm specjalizujących się w wynajmie długoterminowym samochodów, dla 46 proc. przedstawicieli małych i średnich firm najważniejszą cechą idealnego samochodu służbowego jest niski koszt jego eksploatacji.
– Dla przedsiębiorców z sektora MŚP duże znaczenie ma przewidywalność kosztów użytkowania posiadanej floty pojazdów. Nie chodzi tu jedynie o koszty paliwa, ale również o koszty przeglądów, opon czy nieprzewidzianych napraw mechanicznych. Z roku na rok coraz popularniejszym modelem finansowania samochodów w sektorze MŚP staje się wynajem długoterminowy, z którego korzysta już 18,5 proc. małych i średnich firm. Rozwiązanie to, dzięki stałym miesięcznym opłatom, w ramach których zapewniony jest kompleksowy zakres usług, pozwala na precyzyjne budżetowanie kosztów wynikających z użytkowania samochodów w firmie – twierdzi Bartosz Olejnik, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Carefleet S.A.
Dodatkowo, jak wynika z badania, niemal 43 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP zwraca uwagę na preferencyjne warunki zakupu samochodu do firmy, a nieco ponad 29 proc. bierze pod uwagę dotychczasowe pozytywne doświadczenia z daną marką aut.
Prestiż i wielofunkcyjność zamiast bezpieczeństwa
Dla niemal 29 proc. badanych przedstawicieli firm z sektora MŚP ważną cechą idealnego samochodu służbowego jest wielofunkcyjność, rozumiana jako połączenie funkcji auta osobowego i dostawczego. Korzyść ta jest szczególnie istotna dla przedstawicieli mikroprzedsiębiorstw, zatrudniających od 1 do 9 pracowników (36,7 proc. wskazań).
– Dla przedsiębiorców, którzy posiadają jeden lub dwa firmowe samochody, ważne jest, aby były one możliwie uniwersalne. Przedstawiciele mikroprzedsiębiorstw wybierają często samochody mogące pełnić funkcje reprezentacyjne, którymi jednocześnie można przewieźć drobny towar oraz pojechać z dziećmi na wakacje. To poszukiwanie kompromisu pomiędzy autem biznesowym, użytkowym i rodzinnym – dodaje Bartosz Olejnik.
Ankietowani wskazywali ponadto na reprezentacyjność samochodu (11,3 proc.), bogate wyposażenie zapewniające wygodę (11,5 proc) oraz atrakcyjne warunki gwarancji (12,7%), które są szczególnie istotne dla średnich firm, zatrudniających od 50 do 249 pracowników (20,4 proc. wskazań). Co ciekawe, na ostatnim miejscu w zestawieniu najistotniejszych cech idealnego samochodu służbowego znalazło się bezpieczeństwo, na które wskazało jedynie 0,4 proc. przedstawicieli firm z sektora MŚP.
Carefleet S.A.