I kwartał kalendarzowy roku 2012 pod negatywnym wpływem efektu wezwania. Prognoza na cały rok podtrzymana

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

sygnity.250x75W piątym kwartale roku obrotowego 2011/2012 (pierwszym kalendarzowym roku 2012) Grupa Sygnity uzyskała przychody w wysokości 108 mln PLN, zanotowała stratę operacyjną w kwocie 3,5 mln PLN oraz stratę netto na poziomie 6,3 mln PLN. Pomimo kilku ostatnich kwartałów zrealizowanych z zyskiem, ten kwartał niewątpliwie nie należał do najlepszych dla Grupy Sygnity okresów.

Na pogorszenie wyników finansowych miały wpływ dwa czynniki. Była to tradycyjna sezonowość branży IT, gdzie zwyczajowo I kwartał kalendarzowy jest kwartałem najsłabszym całego roku, oraz ogłoszone 22 lutego b.r. przez Asseco Poland S.A. wezwanie na 100% akcji Sygnity. Konsekwencją wezwania były decyzje kilku klientów, głównie z sektora bankowo-ubezpieczeniowego, o odłożeniu do czasu rozstrzygnięcia wezwania, realizacji projektów zaplanowanych na I kw. br. kalendarzowego oraz opóźnienia w realizacji kilku projektów, które skutkowały obniżeniem rentowności brutto ze sprzedaży. W opinii Zarządu Spółki, gdyby nie ogłoszone wezwanie, którego efektem było pogorszenie wskaźników finansowych, Sygnity wygenerowałoby wyniki na podobnym poziomie, jak w roku ubiegłym.

Ten negatywny wpływ na wyniki zmusił Zarząd Sygnity do podjęcia natychmiastowych decyzji zmniejszających koszty działalności, w tym do optymalizacji zatrudnienia pracowników etatowych, jak i współpracowników. W efekcie podjętych działań zatrudnienie w Grupie zostało dostosowane do poziomu prowadzonego biznesu i oczekiwań w zakresie rentowności.

120512.i.kwartal.550x87

W okresie 15 miesięcy zakończonym 31 marca 2012 r., Grupa wygenerowała dodatnie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w kwocie 0,85 mln PLN, jednak w Q5 2011/2012 roku obrotowego były one ujemne i wyniosły (3,4 mln) PLN.

Spółce udało się utrzymać w Q5 2011/2012 dodatni wskaźnik EBITDA.

W kwartale V roku obrotowego 2011/2012 Grupa zanotowała wzrost zadłużenia netto z 19 mln PLN na dzień 31 grudnia 2011 r. do 41 mln PLN na dzień 31 marca 2012 r. Wzrost zadłużenia Grupy jest wynikiem słabych wyników zanotowanych w Q5 roku obrotowego 2011/2012. Na dzień zatwierdzenia sprawozdań finansowych spółka wypełniła wymogi kontynuowanych umów kredytowych w zakresie klauzul warunkowych oraz innych zobowiązań wynikających z umów kredytowych oraz wyemitowanych obligacji.

W omawianym okresie największe przychody zanotowały sektor publiczny (44,6 mln PLN) oraz sektor bankowo-finansowy (33,6 mln PLN). Analizując strukturę sprzedaży w omawianym okresie, utrzymany został wysoki udział sprzedaży produktów własnych w ogólnej strukturze przychodów (89 %). W ramach zwiększenia rynku odbiorców na usługi i rozwiązania Sygnity poza granicami Polski, powołana została spółka Sygnity Europe. Jej zadaniem jest dystrybucja rozwiązań Huawei w oparciu o podpisaną w październiku 2011 r. umowę ramową na sprzedaż rozwiązań infrastrukturalnych oraz rozwój sieci lokalnych partnerów prowadzących sprzedaż produktów Sygnity za granicą. Zgodnie z założeniami strategii przyjętej w 2010 r., Grupa Sygnity w I kw. b.r. kalendarzowego wprowadziła także na rynek markę Quatra obejmującą oprogramowanie dedykowane firmom działającym w sektorze MŚP. Zgodnie z zapowiedziami Zarządu, w pierwszym roku sprzedaży, Quatra ma wygenerować przychody rzędu ok. 10 mln PLN.

Spółka podpisała również porozumienie z TIA Technology A/S oraz Affecto PLC, w ramach którego firmy będą wspólnie oferować rozwiązania informatyczne dla polskiego sektora ubezpieczeniowego. W omawianym okresie spółka Sygnity rozpoczęła także sprzedaż rozwiązania Microsoft Office 365, poszerzając tym samym ofertę firmy o usługi doradcze w obszarze wdrożeń cloud. Nowa oferta jest skierowana do klientów z trzech kluczowych dla spółki sektorów: bankowo-finansowego, publicznego oraz utilities.

Wśród najważniejszych umów podpisanych przez Spółkę w V kw. roku obrotowego 2011/2012 należy wymienić aneks do umowy zawartej z Narodowym Bankiem Polskim 29 września 2009 na świadczenie usług serwisowych dla Podsystemów Zintegrowanego Systemu Księgowego. Całkowita wartość wynagrodzenia aneksu nie przekroczy kwoty 35,7 mln PLN netto. W I kw. 2012 r. Sygnity na zamówienie kredytobiorców zrzeszonych w serwisie kupfranki.pl, stworzyło także system transakcyjny inkantor.pl, skierowany do osób spłacających kredyty walutowe we frankach szwajcarskich, euro, dolarach i funtach. Umożliwia on użytkownikom kupowanie i transfer waluty online na rachunek walutowy w dowolnym banku, pozwalając na wygodne spłacanie kredytu i obniżenie kosztów wynikających z tzw. spreadu. W omawianym okresie Sygnity zawarło również umowę z towarzystwem TU INTER Polska S.A. oraz TU INTER-ŻYCIE Polska S.A. na kompleksowe wdrożenie systemu TIA Solution do obsługi produktów majątkowych i życiowych. Nowy system umożliwi INTER Polska realizację planów dalszego rozwoju poprzez wprowadzenie innowacyjnej oferty produktowej oraz skrócenie czasu dostosowywania jej do zmieniających się potrzeb rynku.

Biorąc pod uwagę obecny backlog Sygnity na rok kalendarzowy 2012 w wysokości 320 mln PLN, zakładany wzrost przychodów wynikający ze współpracy z partnerami (Huawei oraz nowy partner) oraz z zamówień z sektora publicznego, a także przewidywany wzrost rentowności przy realizacji projektów, Zarząd podtrzymuje realizację prognozy ogłoszonej 7 marca 2012 r. zakładającej osiągnięcie przez Grupę Kapitałową Sygnity do końca roku kalendarzowego 2012 przychodów na poziomie 580-620 mln PLN zł oraz poziomu rentowności EBIT na poziomie 5%-7%.

Zarząd Sygnity podtrzymuje także plany dalszego intensywnego rozwoju i wzrostu spółki. Będzie on wynikał z kilku głównych obszarów: wzrost sprzedaży (o 8% r/r) dla sektora publicznego przy osiągniętym wysokim poziomie rentowności brutto, wzrost sprzedaży dla sektora bankowo-finansowego (o 7% r/r), przy jednoczesnym stałym podnoszeniu rentowności brutto, dalsza ekspansja Quatry w sektorze MŚP, również na rynki zagraniczne, dynamiczny rozwój sprzedaży zagranicznej w nowo powołanej spółce Sygnity Europe w oparciu o produkty Huawei oraz produkty własne Sygnity i o własną sieć partnerów, ciągłe podnoszenie efektywności Grupy Sygnity, wejście w nowe sektory rynku jak Retail oraz stabilizacja sprzedaży sektora utilities.

W opinii Zarządu przewagą konkurencyjną Grupy Sygnity w najbliższych latach będzie dostarczanie na rynek produktów własnych, rozwijanych w oparciu o najnowocześniejsze technologie informatyczne, wsparte przez zespół wysokiej jakości ekspertów branżowych. Zarząd Grupy Sygnity jest głęboko przekonany, że rozwój własnych produktów umożliwi trwałe osiągnięcie wyższych marż, co bezpośrednio przełoży się na wyższe wyniki netto w kolejnych latach.

Eliza Łapka
Account Manager
Monday PR