Hybrydowa przyszłość banków: między AI a zaufaniem

Hybrydowa przyszłość banków: między AI a zaufaniem
Fot. ALK
Doroczną konferencję „Wyzwania Bankowości 2025” przygotowały wspólnie Związek Banków Polskich oraz Akademia Leona Koźmińskiego. W jej trakcie dyskutowano o sytuacji sektora bankowego w Polsce. Mówiono także o nowych technologiach i ich roli w rozwoju rynków finansowych.

Uczestników konferencji powitał prof. ALK dr hab. Bartłomiej Nowak, prorektor ds. infrastruktury i administracji. Zachęcił do aktywnej dyskusji i stawiania pytań, nawiązujących do tyleż istotnych, co złożonych problemów polskiego rynku finansowego.

O tym, z jakimi wyzwaniami zmaga się obecnie polska bankowość, mówił dr Tadeusz Białek, prezes ZBP. Przypomniał, iż w ostatnich dwóch latach polska gospodarka istotnie przyspieszyła; po fatalnym 2023 r., kiedy to PKB zwiększył się zaledwie o 0,1%, w 2024 r. odnotowaliśmy już trzyprocentowy wzrost, a obecnie mamy szansę poprawić ten rezultat o kolejny punkt procentowy.

To dobry wynik, zwłaszcza w sytuacji geopolitycznej Polski jako państwa przyfrontowego. Wiele wskazuje, iż korzystny trend będzie kontynuowany: według prognoz Banku Światowego średnioroczny wzrost gospodarczy Polski w kolejnej dekadzie ma wynieść 3,1%, co pozwoliłoby zająć 18. pozycję wśród gospodarek świata do 2035 r.

Digitalizacja rynku finansowego

Budzi ona nadzieje na zwiększenie efektywności i ograniczenia kosztów funkcjonowania banków. 80% globalnych liderów rynku finansowego uważa, że szybsza adopcja rozwiązań IT determinuje przewagę konkurencyjną. Przeświadczenie to znajduje potwierdzenie w wynikach finansowych – 2/3 instytucji uzyskało zauważalne oszczędności po wdrożeniu nowych technologii, a 38% liderów rynku odnotowało dzięki nim przynajmniej dwudziestoprocentowy wzrost przychodów.

Dane, pochodzące z niedawno opublikowanego raportu KPMG, przywołał prof. ALK dr hab. Tadeusz Winkler-Drews, kierownik Katedry Bankowości, Ubezpieczeń i Ryzyka w Akademii Leona Koźmińskiego. Moderował on debatę, poświęconą perspektywom digitalizacji branży finansowej. – Oszczędności są tu wiodącym argumentem – wskazał. Postęp cyfryzacji w poszczególnych segmentach rynku bankowego podyktowany jest też oczekiwaniami klientów.

Błażej Szczecki, wiceprezes Banku Pekao nadzorujący Pion Bankowości Detalicznej i Prywatnej, podkreślił, że do tanga trzeba dwojga – klient powinien mieć wybór, czy chce skorzystać ze ścieżki cyfrowej, czy załatwić sprawę w kanale tradycyjnym. Technologia zapewnia dostęp do usług bankowych, kiedy klient tego potrzebuje, również gdy placówki są zamknięte, jednak nie wyeliminuje w całości potrzeby wsparcia ze strony kompetentnego doradcy.

Polskie banki znów na podium w cyfrowym wyścigu

Usługi bankowe są trudne, i nie każdy czuje się komfortowo w cyfrowym świecie – zauważył Błażej Szczecki. Przypomniał, iż swego czasu to bankowość korporacyjna wyprzedzała rynek konsumencki pod względem zaawansowania cyfrowego; od pewnego czasu role te się odwróciły. Jest to m.in. efekt presji klientów indywidualnych, którzy oczekują, żeby usługi bankowe działały szybciej, przy większym dopasowaniu do ich indywidualnych oczekiwań.

Agnieszka Szopa-Maziukiewicz, wiceprezes BIK i prezes spółki Digital Fingerprints, przypomniała, że 40% posiadaczy kont bankowych korzysta tylko z aplikacji mobilnych. – Niemal 90% reprezentantów pokolenia X i tzw. wyż...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK