Horyzonty Bankowości 2024 | Technologie – Dell Technologies | Właściwa infrastruktura IT kluczem do udanego wdrożenia sztucznej inteligencji

Horyzonty Bankowości 2024 | Technologie – Dell Technologies | Właściwa infrastruktura IT kluczem do udanego wdrożenia sztucznej inteligencji
Fot. stock.adobe.com / nilanka
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zdecydowana większość firm nie ma już wątpliwości: sztuczna inteligencja znacząco zmieni przyszłość biznesu. By osiągnąć korzyści z jej wdrożenia, niezbędne są trzy elementy: algorytmy, dane i moc obliczeniowa. W dwóch ostatnich z trzech wymienionych obszarów firma Dell Technologies, dzięki serwerom i rozwiązaniom storage, już dziś jest wiodącym dostawcą, a w kwestii algorytmów – zacieśnia współpracę z partnerami, którzy również są liderami w swoich kategoriach. W ten sposób powstała gotowa do szybkiego wdrożenia fabryka sztucznej inteligencji: Dell AI Factory.

Karol Smuś
Internal Sales Manager
Dell Technologies Polska

Optymiści, choć niepewni przyszłości

Jeśli chodzi o rozwój sztucznej inteligencji, to ostatnie badanie Dell Technologies – Innovation Catalyst, pokazało, że w firmach z całego świata panuje duży optymizm. Aż 81% respondentów twierdzi, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) i sztuczna inteligencja znacząco zmienią funkcjonowanie firm w przyszłości, a wśród najszybciej rosnących organizacji (tych, które osiągnęły wzrost przychodów powyżej 25% w 2023 r.) odsetek ten wzrasta do aż 91% odpowiedzi.

Mimo to stopień przygotowania organizacji na reagowanie na szybko zmieniające się warunki rynkowe jest mocno zróżnicowany. 82% respondentów twierdzi, że ma silną pozycję konkurencyjną i przemyślaną strategię biznesową. Jednocześnie prawie połowa (48%) nie jest pewna, jak będzie wyglądała ich branża w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat, a prawie sześciu na dziesięciu respondentów (57%) ma trudności z dotrzymaniem tempa w dynamicznie rozwijającym się otoczeniu.

Jako główne wyzwania utrudniające wprowadzanie innowacji, przedsiębiorcy wskazują problem z pozyskaniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników (35%), obawy dotyczące odpowiedniego zabezpieczenia danych i szeroko rozumianego cyberbezpieczeństwa (31%) oraz niewystarczający do aktualnych potrzeb budżet (29%). Nieco inaczej wygląda to w przypadku polskich managerów i decydentów IT: na pierwszym miejscu pojawiają się obawy związane z cyberbezpieczeństwem (33%), na kolejnych miejscach – problemy z przestarzałym lub zbyt złożonym środowiskiem IT (29%) oraz… brak czasu (29%).

58% ankietowanych organizacji potwierdza, że już rozpoczęło wdrażanie GenAI – przeszliśmy więc z etapu pomysłów do ich realizacji, a tym samym także sprawdzania w praktyce, jaki przyniosą one efekt. Wyniki prac nad konkretnymi zastosowaniami sztucznej inteligencji są już także widoczne w postaci nowych produktów czy usług, również w sektorze finansowym w Polsce.

AI poprawi bezpieczeństwo, ale przyniesie też nowe wyzwania w tym obszarze

Sztuczna inteligencja może poprawić stan bezpieczeństwa IT, twierdzi ponad połowa badanych (52%), wskazując ten obszar jako ten, który najwięcej zyska dzięki wdrożeniu tej technologii. Już dziś zaawansowane algorytmy w takich rozwiązaniach, jak cyfrowy bunkier są w stanie wykryć atak we wczesnej fazie, pomagając zneutralizować go w zarodku, a także identyfikować zainfekowane zapasowe kopie danych. Ma to ogromne znaczenie, jeśli nasza organizacja padła ofiarą skutecznego ataku i musimy wykryć moment, w którym to nastąpiło. Ponieważ AI już to potrafi, zwiększa się poziom bezpieczeństwa chronionych danych i systemów oraz znacząco skraca czas odtworzenia po ataku.

Jednocześnie aż 68% badanych obawia się, że  GenAI wygeneruje nowe problemy związane z bezpieczeństwem i prywatnością, a 73% zgadza się ze stwierdzeniem, że ich dane i własność intelektualna są zbyt cenne, aby umieścić je w narzędziu GenAI, do którego może mieć dostęp strona trzecia.

Właściwa infrastruktura IT zyskuje kluczową rolę

Ważnym wnioskiem z badania jest też wskazanie na kluczową rolę nowoczesnej infrastruktury IT. Technologie takie, jak GenAI nabierają tempa, a ilość danych nieustannie rośnie. Inwestowanie w nowoczesną, skalowalną infrastrukturę zostało uznane za najważniejszy obszar ulepszeń dla firm umożliwiający wzrost poziomu innowacyjności. Większość decydentów IT (82%) twierdzi, że preferuje model on-prem lub hybrydowy, aby sprostać wyzwaniom, które przewidują przy wdrażaniu GenAI.

Wciąż spora ilość danych przechowywanych w firmach nie jest przetwarzana i poddawana analizie. Tymczasem poziom skuteczności wykorzystania posiadanych danych jest równie ważnym elementem innowacyjności. Tylko jedna osoba na trzy (33%) twierdzi, że może przekształcić dane w rekomendacje w czasie rzeczywistym. Aż 82% twierdzi, że dane są wyróżnikiem firmy, a strategia GenAI musi obejmować wykorzystanie i ochronę tych danych. Prawie połowa (42%) twierdzi również, że spodziewa się, że w ciągu najbliższych pięciu lat większość danych firmy będzie pochodzić z brzegu sieci. Co ciekawe, w odniesieniu do wspomnianego edge, 73% firm przenosi przetwarzanie w kontekście AI na brzeg sieci ze względu na energooszczędność (np. inteligentne budynki).

ksperymenty z AI bez zbędnego ryzyka

Rosnący poziom wykorzystania sztucznej inteligencji w niemal każdym aspekcie biznesu, a jednocześnie ograniczenia, takie jak obawy o zachowanie prywatności danych, ich bezpieczeństwo, czy też ograniczenia tak prozaiczne jak wspomniany wcześniej brak czasu – wywierają presję na organizacje. Firmy często pochopnie podejmują decyzje o eksperymentowaniu ze sztuczną inteligencją, ponosząc jednocześnie wysokie koszty inwestycji, przez co całe przedsięwzięcie staje się nieopłacalne. Problematyczne są też wcześniej wspomniane kwestie, ale i jakość danych czy zawiłości prawne. By zapewnić prostszy i bezpieczny dostęp do GenAI dla biznesu powstało właśnie takie rozwiązanie, jak Dell AI Factory.

By faktycznie budować nowoczesne rozwiązania AI na własnych zasadach, firmy będą wymagać od dostawców kompleksowego podejścia, które będzie niezbędne do bezproblemowej integracji modeli sztucznej inteligencji z operacjami biznesowymi klientów, umożliwiając im przekształcanie pomysłów w praktyczne zastosowania.

Dell AI Factory: sztuczna inteligencja w nowoczesnym wydaniu

Dell AI Factory z technologią NVIDIA to najnowsze rozwiązanie w ofercie Dell Generative AI Solutions. Usprawnia integrację danych, narzędzi AI i lokalnej infrastruktury IT, by pozwolić firmom szybciej osiągać założone cele i oczekiwane wyniki pracy z wykorzystaniem generatywnej sztucznej inteligencji.

Fabryka AI, czyli Dell AI Factory z technologią NVIDIA, to pierwszy tego typu kompleksowy system integrujący moc obliczeniową, pamięć masową, urządzenia klienckie, oprogramowanie i usługi Dell z zaawansowanymi systemami sztucznej inteligencji i pakietem oprogramowania NVIDIA. Jest to w pełni zintegrowane rozwiązanie, a optymalna architektura ułatwia zarządzanie przestrzenią w centrach danych i sprzyja skalowalności systemu. Przeprowadzone rygorystyczne testy i walidacje oraz nacisk na bezpieczeństwo i ochronę danych stanowią gwarancję, że powstały we współpracy firm Dell i NVIDIA system płynnie przekształci dane przedsiębiorstwa w wymierne korzyści biznesowe.

Czas uzyskania korzyści krótszy nawet o 86%

Dzięki takim systemom, jak Dell AI Factory firmy zyskują wsparcie w szybkim tworzeniu środowiska sztucznej inteligencji dla różnych zastosowań. Można to osiągnąć dzięki pełnej automatyzacji rozwiązań wdrożeniowych opracowanych przez Dell Technologies we współpracy z firmą NVIDIA. Pełna automatyzacja stosu technologicznego skraca czas implementacji nawet o 86% w porównaniu z samodzielnym wdrożeniem. Rozwiązania Dell Generative AI pomagają zwiększyć dokładność wyników, wspierają trenowanie modeli, upraszczają pracę z danymi oraz optymalizują wydajność ich przetwarzania i przechowywania.

Rozwiązanie Dell AI Factory obsługuje szeroką gamę praktycznych zastosowań sztucznej inteligencji w całym cyklu życia projektu, od tworzenia i dostrajania, po rozbudowę modeli i ich produkcyjne wykorzystanie. Klienci mogą również skorzystać z profesjonalnych usług, które pomogą organizacjom we wdrożeniu AI Factory, włączając w to przygotowanie danych i finalną implementację rozwiązania.

1Szacunki oparte na analizie przeprowadzonej przez firmę Dell w maju 2024 r., w której porównano czas potrzebny na skonfigurowanie dwuwęzłowego klastra Kubernetes dla programu LLM ogólnego przeznaczenia przy użyciu zautomatyzowanych skryptów z ręcznym wdrożeniem. Czas konfiguracji obejmuje tylko instalację podstawową. Rzeczywisty czas konfiguracji będzie się różnić w zależności od konfiguracji rozwiązania.


Informacje o badaniu Innovation Catalyst

W badaniu wzięło udział 6600 respondentów z krajów całego świata, w tym Polski, z organizacji zatrudniających ponad 100 pracowników, reprezentujących zarówno sektor prywatny, jak i publiczny. Wszyscy respondenci napędzają lub wpływają na innowacje w swojej organizacji, 3300 z nich to decydenci IT (ITDM), a 3300 to decydenci biznesowi (BDM). Liczba respondentów z Polski wyniosła łącznie 150 osób, w tym 75 decydentów IT i 75 decydentów biznesowych.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK