Horyzonty Bankowości 2019: W mobilnej pułapce
Nie ma znaczenia, czy mamy na myśli cyfrowe bezpieczeństwo kraju, banku, urzędu czy obywatela. Zaniedbania w edukacji zawsze mszczą się na nas w taki sam sposób. Rozwijająca się w błyskawicznym tempie technologia, nie nadążające za nią regulacje i świadomość użytkowników potęgują tylko cyberzagrożenie – alarmują eksperci.
Najbardziej jaskrawym przykładem jest nasz stosunek do technologii mobilnych.
Po co mi antywirus?
Z raportu „Polski Barometr Cyberbezpieczeństwa Społecznego 2019”, który został przygotowany przez Polski Instytut Cyberbezpieczeństwa, jasno wynika, że dosłownie oszaleliśmy na punkcie nowoczesnych telefonów komórkowych i możliwości, jakie dają one użytkownikom. Co z tego, skoro nawet zdając sobie doskonale sprawę z tego, jak wrażliwe dane przechowujemy na smartfonach, w ogóle nie dbamy o ich bezpieczeństwo?
Z danych Eurostatu wynika, że pod względem wydatków na telekomunikację nasz kraj znajduje się nawet powyżej poziomu unijnej średniej. Polski Instytutu Cyberbezpieczeństwa podaje, że 92% Polaków posiada telefon komórkowy i z niego korzysta. Najmniej użytkowników sprzętu mobilnego mieszka w województwie podkarpackim – 87%, w województwie podlaskim – 89%, a w lubelskim i warmińsko-mazurskim -90%. Z komputerów stacjonarnych korzysta 78% populacji, a co trzeci Polak używa innych urządzeń mobilnych, takich jak tablety. Ale to tylko jedna strona medalu.
Igranie z cyberogniem
„Wyniki badania pokazują zaskakujące zróżnicowanie w zakresie wykorzystywania oprogramowania antywirusowego na różnego typu urządzeniach” – zauważają autorzy raportu „Polski Barometr Cyberbezpieczeństwa Społecznego 2019”. „W przypadku użytkowników komputerów stacjonarnych z tej formy zabezpieczeń korzysta 89% badanych, a tylko 5% jednoznacznie udzieliło odpowiedzi negatywnej. Posiadacze telefonów komórkowych są pod tym względem o wiele bardziej nieostrożni. Z oprogramowania antywirusowego korzysta bowiem tylko 6% ankietowanych, 13% nie wie, czy ma takie rozwiązanie, a 81% jednoznacznie stwierdza, że nie korzysta z takiej formy zabezpieczenia danych”.
Jak ryzykowne może być to niedopatrzenie? Z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że już co trzeci Polak ma aplikację bankową w swoim smartfonie, a blisko połowa użytkowników przyznaje, że korzysta z niej nawet kilka razy w tygodniu. Raz dziennie do konta loguje się 10%, a kilka razy dziennie aż 8% użytkowników.
|
„Szokująca jest konstatacja, że tylko 6% posiadaczy telefonów wyposaża je w ochronę przed wirusami czy włamaniem. Zdecydowana większość użytkowników bankowych aplikacji nie jest zatem świadoma, że wprawny haker z łatwością może się dostać do naszego konta bankowego, korespondencji czy innych wrażliwych danych, do których za pomocą telefonu czy innego urządzenia mobilnego się logujemy, właśnie poprzez niezabezpieczony telefon” – zauważa badanie.
Autorzy raportu zwracają też uwagę na swobodne podejście Polaków do ustawiania haseł. Zarówno w komputerach, smartfonach, jak i skrzynkach pocztowych, portalach społecznościowych czy innych aplikacjach ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI