Horyzonty Bankowości 2019: Tworzymy przyszłość płatności
W marcu premiera kolejnego raportu First Data Polska. Najnowsza edycja nosi tytuł „2030: Marzenia klientów, klienci marzeń”. Co znajdziemy w środku?
– Tym razem w centrum uwagi znalazł się klient banku w perspektywie 10 lat. Zajęliśmy się tym, jak społecznie, demograficznie i technologicznie ewoluuje nasze społeczeństwo. To był temat przewodni ostatniego Laboratorium Przyszłości First Data. Na to spotkanie zapraszamy najważniejszych menedżerów polskiej branży bankowej i wspólnie bierzemy udział w warsztatach foresightowych.
Raport opisuje i podsumowuje efekty rozważań uczestników Laboratorium Przyszłości First Data nad pytaniem: czy i jak banki będą w stanie sprostać marzeniom oraz planom życiowym klientów z 2030 r.
Głównym przesłaniem raportu, Laboratorium i działań First Data jest potrzeba skupienia uwagi na kliencie. Zachęcam nie tylko do lektury raportu, ale także do praktycznego wykorzystania.
W jaki sposób firmy mogą go wykorzystać?
– Dzięki ekspertom foresightu strategicznego z firmy 4CF raport to doskonałe narzędzie do wspólnego zastanowienia się nad tym, jak będzie wyglądała przyszłość organizacji. Takie rozważania, kim i jaki będzie klient, konsument, użytkownik za 5-10 lat i jaka będzie odpowiedź branży na te zmiany, powinno być regularnym działaniem zespołów produktowych. Warto uwolnić ich twórczy potencjał, inspirować i przyciągać talenty z otwartymi umysłami.
Jak First Data przygotowuje się na klienta przyszłości?
– Choć jesteśmy dostawcą rozwiązań dla biznesu, to wszystkie działania koncentrujemy na potrzebach konsumentów, czyli klientów naszych klientów. Stworzyliśmy Laboratorium Przyszłości jako platformę współpracy, spotkań i dyskusji z naszymi partnerami nad możliwymi scenariuszami przyszłości dla produktów, technologii czy właśnie oczekiwań klientów. Stąd czerpiemy wiedzę, pomysły i inspiracje do tworzenia nowych i rozwijania obecnych rozwiązań. Planujemy poszerzyć formułę Laboratorium o udział i punkt widzenia akceptantów, co pozwoli uzyskać pełny obraz świata płatności.
Całościowe podejście jest dla nas priorytetowe, dlatego na początku 2019 r. połączyliśmy działy rozwiązań dla biznesu i dla bankowości. W ten sposób będziemy jeszcze sprawniej i szybciej reagować na zmiany na rynku płatności i budować najnowocześniejsze technologie płatnicze dla wielokanałowego handlu, smart city, bankowości i sektora fintech.
Zaczęliśmy rozmowę od przyszłości, ale czy wiemy, czego dziś, teraz potrzebują klienci bankowości?
– Moim zdaniem, wciąż szukają rozwiązań finansowych, które wspierają mobilny styl życia. W płatnościach nastała mobilność i będzie obowiązywać teraz i przez najbliższe lata. Smartfon stał się centrum życia – wiedzy, rozrywki, zakupów i powiązanych z nimi płatności.
Wydawałoby się, że to trwa już od lat?
– O płatnościach mobilnych w branży mówimy nawet od siedmiu, ośmiu lat, ale z perspektywy konsumentów to raczej ostatnie kilkanaście miesięcy. Skąd ta różnica? Zmiany następują powoli, do głosu na rynku musiało dojść pokolenie, które nie pamięta świata bez telefonów komórkowych. To oni dyktują dziś warunki postępu technologicznego i decydują o powodzeniu produktu czy usługi bankowej. Dziś banki zamykają placówki, bo klienci zdecydowanie wybierają samoobsługę nie tylko przez internet, ale coraz częściej w aplikacji mobilnej na smartfonie.
Oczywiście, aby dochodziło do zmian, potrzebni są innowatorzy, którzy przecierają szlaki. Były to między innymi banki wspierane przez First Data wprowadzające płatności HCE. Potem pojawiły się portfele firm technologicznych i hasło płatność smartfonem zaczęliśmy wymieniać tuż obok płatności kartą.
Czas akceptacji stopniowo się skraca wraz z popularyzacją technologii i wejściem oswojonych z nią młodszych generacji i edukacją starszych pokoleń. Niewykluczone, że rozmowa z chatbotem o pożyczce stanie się niedługo czymś naturalnym i powszechnym.
Jak zatem First Data wspiera banki w mobilnym wyzwaniu?
– Dostosowujemy nasze rozwiązania do zmian na rynku. Do standardowej obsługi kart już ponad trzy lata temu dodaliśmy płatności mobilne HCE, a z czasem portfele Google i Apple w naszym autorskim rozwiązaniu First DataTM Mobile Platform. Jej najnowsza wersja umożliwia tokenizację kart Visa i Mastercard, co otwiera drogę do wielu zastosowań bezpiecznych tokenów. Pierwszym użytkownikiem First DataTM Mobile Platform 3.0 został SGB-Bank.
Odwróćmy na chwilę sytuację – co będzie, jeżeli banki nie wsłuchają się w potrzeby klientów?
– Polska bankowość na tle świata jest bardzo zaawansowana technologicznie, co jest jej bezdyskusyjnym atutem i przekłada się bezpośrednio na atrakcyjną ofertę. Masowy odpływ do fintechów jest więc mało prawdopodobny. Co innego na światowych rynkach, gdzie sektor fintech rzuca prawdziwe wyzwanie bankowości.
Czyli polscy bankowcy mogą spać spokojnie?
– Nikt nie da gwarancji, że klienci przyjdą do banku, zamiast sięgnąć po ofertę fintechu. Warto zadawać sobie pytania, np. dlaczego fintechy wygrywają dziś walkę o nowych klientów? Przede wszystkim nie są obarczone ciężarem regulacji, nadzoru czy licencji. Wprowadzają wygodne usługi odpowiadające na obecne potrzeby. Na razie podbijają grupę, dla której historia, marka, zaufanie nie liczą się tak bardzo, jak wygoda, szybkość i dostępność.
Czy to oznacza, że nadchodzi czas walki rynkowej banków z fintechami?
– Choć naszym bankom zasobów technologicznych nie brakuje, to potrzebują one elastyczności i zwinności, której nadać im może współpraca z partnerem zajmującym się częścią powtarzalnych czynności i procesów.
Otwiera to drogę do bardziej innowacyjnych produktów i usług, a także zdrowej konkurencji z sektorem fintech. Dla współpracujących z nami banków jesteśmy gotowi do wdrażania 3D Secure 2.0 i przygotowaliśmy nasze systemy do wydawnictwa kart online.
W relacjach z sektorem fintech stawiamy na współpracę i edukację tego sektora. Nasze dotychczasowe doświadczenie wskazuje, że fintechy często nie zdają sobie sprawy, jak duże wymagania dotyczące bezpieczeństwa (certyfikaty, licencje) muszą spełniać instytucje finansowe.
Mogę pochwalić się czytelnikom, że podpisaliśmy już pierwszą umowę. First Data będzie dla takiego podmiotu wydawać karty płatnicze, które użytkownicy dodadzą do aplikacji. To będzie pierwsze takie rozwiązanie na polskim rynku.
W tym przypadku staliśmy się pośrednikiem pomiędzy fintechem a jednym z banków. Dzięki temu bank dostanie unikatowe funkcjonalności, a fintech możliwość wydania własnych kart.
Karta płatnicza nie odejdzie?
Oczywiście, że karta zostanie – być może nie w swojej tradycyjnej, plastikowej postaci, jak dotychczas, ale w coraz powszechniej używanej formie wirtualnej: w smartfonach, zegarkach, ubraniach, biżuterii, samochodach, lodówkach, aplikacjach, przeglądarkach. Wszystkie nasze działania są ukierunkowane na zwiększenie transakcyjności i bezpieczeństwa kart płatniczych. Dla banków będą stawały się one coraz bardziej rentowne, gdyż koszt plastikowego nośnika zostanie z czasem wyeliminowany.
Dzięki działaniom First Data karta zastępuje bilet w komunikacji miejskiej w rosnącej liczbie miast i coraz więcej usług miejskich można nią opłacić. Widać zauważalny wzrost liczby i wartości transakcji kartą w internecie, gdzie wciąż dominują szybkie przelewy. Nasza platforma e-commerce została wykorzystana przez ING Bank Śląski w platformie płatności online imoje.pl. Wirtualizacji ulega zresztą nie tylko karta, ale także terminal. Wspólnie z Samsungiem i Cardtekiem tworzymy terminal płatniczy SoftPos, który stanie się aplikacją w smartfonie. Testy rozpoczną się w II kw. tego roku, a komercyjny start jest planowany na III kw.
Czy tak duży wpływ na upowszechnianie transakcji bezgotówkowych ma Program Polska Bezgotówkowa? Jak pan ocenia tę inicjatywę po roku?
– Bezdyskusyjnym sukcesem jest dla mnie realizacja, a wręcz przekroczenie celów założonych na pierwszy rok działania. Doceniam sprawność i efektywność działań Fundacji Polska Bezgotówkowa i to, że rynek otrzymał nowy impuls do rozwoju. Szczególnie ważny wydaje mi się fakt, że wspólnie kreujemy rynek płatności i adresujemy potrzeby klienta przyszłości.
Przed nami kolejny rok i wyzwania związane z pozyskaniem nowych przedsiębiorców. To nie będzie sprint, ale bieg długodystansowy, do którego First Data Polska jest odpowiednio przygotowana.