Horyzonty Bankowości 2017: Bankowcy patrzą w przyszłość
Tradycji stało się zadość również i w tym roku. W finałowym panelu zatytułowanym „Bank jutra” w rolę prognostyków wcielili się Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu ING Banku Śląskiego, wyróżniony podczas tegorocznej edycji „Horyzontów Bankowości” tytułem Wizjonera Rynku Bankowego 2016; dr hab. Krzysztof Kalicki, prezes zarządu Deutsche Banku Polska oraz wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego; Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich oraz Feliks Szyszkowiak, wiceprezes zarządu Banku Zachodniego WBK. Dyskusję poprowadził Robert Lidke, były szef Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.
Czy banki staną się fintechami? A może już nimi są?
Postępująca automatyzacja bankowych procesów oraz koegzystencja banków z coraz agresywniej wchodzącymi na rynek fintechami – te czynniki zdaniem komentatorów decydować będą o kształcie rynku finansowego w nadchodzących latach. Wiceprezes Banku Zachodniego WBK zasugerował nawet, że wraz z cyfryzacją instytucji finansowych zacierać się będzie podział na tradycyjną część sektora reprezentowaną przez banki i nowy, fintechowy segment rynku. – Banki coraz częściej stają się de facto fintechami, równocześnie fintechy będą coraz częściej występować o licencję bankową; niektóre zresztą już to uczyniły – podkreślił Feliks Szyszkowiak.
Według prezesa Deutsche Banku Polska nie powinniśmy mówić o nadchodzącej rewolucji, dynamiczne przemiany dokonują się już dziś. – Nowe metody analizy ryzyka i sztuczna inteligencja w obsłudze klientów to nie jest przyszłość tylko czasy obecne – dodał Krzysztof Kalicki. Konsekwencją owych przemian na rynku finansowym będzie w pierwszej kolejności dalsza redukcja kadr w sektorze bankowym.
Krzysztof Pietraszkiewicz wyraził opinię, że za 10 lat polskie banki zatrudniać będą o 30% pracowników mniej. Była to ocena nader ostrożna; zdaniem Krzysztofa Kalickiego w ciągu nadchodzącej dekady pracę może utracić nawet co drugi bankowiec. Zwolnienia dotkną w pierwszej kolejności pracowników stacjonarnych oddziałów, których liczba będzie się sukcesywnie zmniejszać wraz z przenoszeniem kolejnych funkcjonalności do kanałów elektronicznych. – Pójście w stronę samoobsługi jest oczywiste. Gospodarka zawsze zmierza w kierunku rozwiązań najprostszych i najtańszych, a wykonanie transakcji płatniczej jest najprostsze i ekonomicznie uzasadnione wówczas, kiedy klient wykonuje ją sam – nadmienił Brunon Bartkiewicz.
Od lewej: Robert Lidke, Krzysztof Pietraszkiewicz, Feliks Szyszkowiak, Brunon Bartkiewicz oraz Krzysztof Kalicki.
Od kasjera do doradcy, czyli ewolucja obsługi klienta
Wraz z automatyzacją coraz liczniejszych usług bankowych zmieniać się będzie również profil stacjonarnych oddziałów. Obsługa kasowo-transakcyjna prędzej czy później przeniesiona zostanie w całości do kanałów zdalnych, podobnie zresztą jak prosta sprzedaż bankowych produktów. Placówki bankowe ewoluować będą w kierunku wyspecjalizowanych centrów doradczych, oferujących klientom kompleksowe wsparcie w ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI