Horyzonty Bankowości 2014: Osobisty bankier
Wprowadzenie rozwiązań umożliwiających zarządzanie domowym budżetem jest nieodzownym elementem zmian, których muszą dokonać osoby budujące współczesną bankowość.
Marcin Podleśny
Aplikacja typu PFM, czyli Per-sonal Finance Management, jest narzędziem używanym już od dłuższego czasu, aczkolwiek do-znacznie częściej. Przyczyna jest prosta – dopiero kiedy narzędzie zostało zin-tegrowane z rachunkiem bankowym, możliwe stało się automatyczne klasyfikowanie transakcji. Poprzednio jego użytkownicy po przejrzeniu wszystkich transakcji musieli ręcznie dokonywać ich klasyfikacji. PFM-y pomagają klien-tom banków w bardziej świadomym zarządzaniu budżetem. Umożliwiają znalezienie obszarów, w których – nie zawsze z rozmysłem – wydajemy za dużo oraz pomagają ustalić cele i meto-dy obniżenia wydatków, a później monitorowanie efektów. Jest to również element edukacji klientów w zakresie finansów, który zachęca do oszczędzania oraz przemyślanego dysponowania pieniędzmi.
– W udostępnionym przez Bank BPH narzędziu do zarządzania domowymi fi-nansami główny nacisk został położony na maksymalne ułatwienie czynności, które mogą być najtrudniejsze do samo-a które umożliwiają skuteczne monito-rowanie wydatków. Wypracowaliśmy mechanizmy automatycznie przypisu-jące kategorie do niemal 90 proc. reali-zowanych transakcji. Klienci nie muszą konfigurować żadnych ustawień, a algo-rytm samouczący poznaje ich zwycza-je i zwiększa trafność wskazywanych automatycznie kategorii. Dzięki temu użytkownicy mogą się skupić na tym, co najważniejsze – na właściwej analizie danych przedstawionych w raportach i podejmowaniu decyzji finansowych – przekonuje Wojciech Pokora, mene-dżer, Departament Bankowości Elektronicznej banku BPH.
– Wprowadzenie rozwiązań umoż-liwiających zarządzanie domowym budżetem jest nieodzownym elemen tem rozwoju współczesnej bankowości. Banki oferują konsumentom wiele do-datkowych usług, zapewniając bardziej kompleksowe podejście do finansów. Jednym z podstawowych powodów takiego działania jest potrzeba budo wy lojalności klientów, co przy bardzo zbliżonej podstawowej ofercie jest wska-zywane jako jedno z największych wy zwań sektora bankowego – dodaje Piotr Stan, project manager ds. bankowości
Łyżka dziegciu
Jednak nie wszyscy bankowcy są hu-raoptymistami, jeśli chodzi o PFM. Wojciech Bolanowski, dyrektor Pionu Bankowości Elektronicznej PKO Banku Polskiego, zauważa, że racjonalnie patrząc, pomoc w zarządzaniu tak ważną częścią naszego życia jak finanse powinna być przyjęta z akceptacją przez większość ludzi. Tym bardziej w cza-sach niestabilności gospodarczej i zwią-zanych z tym obaw o własną sytuację ekonomiczną. Tymczasem popularność narzędzi do zarządzania własnym bu-dżetem, oferowanych przez banki, jest niewielka, najczęściej korzysta z niej nie więcej niż 10 proc. klientów.
– Wynika to z kilku przyczyn. Po pierwsze, narzędzia PFM bazują na da-nych historycznych i prezentują prze-szłe wydatki i przychody, a dla klienta najważniejsze są funkcje predykcyjne. Druga przyczyna to mała precyzja ka-tegoryzowania wydatków. Wymaga się ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI