Horyzonty Bankowości 2013: Universal commerce: wykorzystanie potencjału urządzeń inteligentnych

Horyzonty Bankowości 2013: Universal commerce: wykorzystanie potencjału urządzeń inteligentnych
Źródło: CPBiI
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wraz z rozwojem technologii i zmieniającymi się przyzwyczajenia mi konsumentów granice między sprzedażą w placówce handlowej, handlem elektronicznym oraz bra nżą telefonii komórkowej i urządzeń mobilnych ulegają zatarciu. Przewiduje się, że nowe trendy wpłyną na rynek i konsumentów jeszcze bardziej niż rozpowszechnienie się e-commerce w latach 90.

Bruce Dragt, Senior Vice President, Payment Acceptance First Data

Konsumenci oczekują zintegrowanej obsługi procesu zakupu, który ma być szybki, płynny, bezpieczny oraz dostępny w każdym miejscu, czasie i urządzeniu, jakie posiadają. Upowszechnienie smartfonów i tabletów, a także pojawienie się na rynku inteligentnych terminali płatniczych otwiera wachlarz nowych możliwości przed sprzedawcami dóbr i usług oraz instytucjami finansowymi.

Czym jest universal commerce

Konsumenci połączeni z siecią internet i korzystający z urządzeń mobilnych to siła napędowa zmian w bankowości i handlu detalicznym. Wielu z nich podczas pobytu w sklepie rutynowo czyta recenzje produktów, porównuje ceny, sprawdza opinie w sieciach społecznościowych i poszukuje korzystnych ofert w serwisach zakupów grupowych, korzystając również z mobilnej bankowości internetowej oraz alternatywnych metod płatności. Połączenie tych platform to właśnie universal commerce.

Napędzające rozwój u-commerce inteligentne urządzenia to nie tylko szybko zyskujące popularność smartfony i tablety, ale także urządzenia działające w miejscach zarezerwowanych dla handlu, jak np. terminale w punktach sprzedaży czy bankomaty.

Przeanalizujmy następujący przykład. Kobieta udaje się z przyjaciółkami do kawiarni, w której może zapłacić telefonem za pomocą specjalnej aplikacji. Gdy jej koleżanki dokonują wyboru, szybko sprawdza stan swojego konta w aplikacji. Okazuje się, że zebrała już wystarczającą liczbę punktów do otrzymania nagrody. Podczas dokonywania płatności kasjer uzyskuje łączność z telefonem klientki (aplikacją), po czym oferuje darmową kawę w zamian za zgromadzone punkty. Transakcja zostaje zakończona, a kobieta kupuje trzy filiżanki kawy w cenie dwóch.

Ta zwykła transakcja w kawiarni łączy zarządzanie finansami, marketing, program lojalnościowy i płatności. Wykorzystanie dwóch inteligentnych urządzeń dało nowe możliwości konsumentowi i obsługującej go firmie.

Warto w tym miejscu zdefiniować cechy urządzeń inteligentnych, mających zastosowanie w u-commerce:

  • przetwarzają informacje z wykorzystaniem własnej wbudowanej „inteligencji”
  • dzielą się informacjami z innymi urządzeniami i systemami
  • łączą się z innymi aplikacjami za pomocą zaawansowanych API (interfejsów programistycznych, pozwalających na zbudowanie zintegrowanych z nimi usług dodanych)
  • dostarczają spersonalizowane komunikaty
  • łączą się z internetem

Smartfony i tablety to tylko początek

Tradycyjne komputery ustępują smartfonom i tabletom pod względem dodatkowych funkcji, takich jak geolokalizacja, płatności zbliżeniowe, nawigacja czy aparaty fotograficzne, które mogą pełnić rolę skanerów kodów kreskowych. Smartfony i tablety to jednak przede wszystkim urządzenia umożliwiające nawiązanie interakcji z konsumentami. Sprzedawcy mogą za ich poś...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI