Horyzonty Bankowości 2013: Bankowanie na fan page

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2013.03.foto.114.150xPolskie banki bardzo ostrożnie podchodzą do mediów społecznościowych. Związane jest to z niepewnością, czy negatywne opinie internautów, np. o kredycie, nie przyniosą instytucji finansowej więcej strat niż popularności. Do tego dochodzą obawy o zachowanie powagi instytucji zaufania publicznego oraz problem bezpieczeństwa informatycznego banku

Krzysztof Maciejewski

Jak połączyć potrzebę prywatności, która zawsze towarzyszy finansowym transakcjom, z mediami społecznościowymi? Okazuje się, że Facebook chce być nie tylko platformą kontaktów ze znajomymi, ale także naszym internetowym bankiem. Czy polskie instytucje są już gotowe na taką rewolucję? Nie do końca. – Polski sektor bankowy coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność w mediach społecznościowych. Jednak w porównaniu do najlepszych praktyk zagranicznych, strategie rodzimych banków są niespójne i tym samym nie pozwalają w pełni wykorzystywać wszystkich pożytków biznesowych z nimi związanych – uważa Michał Dubno, dyrektor w Sektorze Instytucji Finansowych Deloitte.

Zagraniczni prekursorzy

Niedawno Facebook ogłosił sukces w implementacji swoich rozwiązań w Commonwealth Banku w Australii. Użytkownicy społecznościowego medium będący jednocześnie klientami australijskiej instytucji mogą z poziomu Facebooka dokonywać przelewów na rachunki firm i znajomych. Transakcje są zabezpieczane przez wewnętrzne systemy bankowe. Można przypuścić, że niebawem także inne instytucje będą wdrażać podobne udogodnienia. – Doświadczenia zagraniczne pokazują przykłady umiejętnego budowania strategii rozwoju opartej na mediach społecznościowych – dodaje Michał Dubno.

Interesującym przykładem jest Citi Bank. Założył przeznaczony do obsługi klientów Twitter, w którym odpowiedzi są udzielane natychmiastowo przy wykorzystaniu technologii video chat.

JP Morgan z kolei wykorzystuje przyciągające młodych ludzi aplikacje na Facebooku, prezentując przy okazji produkty oraz – rekrutacyjnie – możliwości rozwoju w strukturze banku. – Media społecznościowe są często motorem rozwoju produktów, czego przykładem jest wykorzystanie przez Deutsche Bank technologii Web 2.0 do stałego monitoringu i spełniania oczekiwań produktowych jego klientów korporacyjnych. Ten gigant bankowy korzysta także z CRM sprzężonego z serwisami społecznościowymi w celu zwiększenia efektywności bankowości korporacyjnej – mówi przedstawiciel firmy Deloitte.

Ciekawym rozwiązaniem jest także Loyal3 – pozwala on użytkownikom Facebooka na kupowanie akcji w ulubionych spółkach i oczywiście upublicznianie tej informacji. Jest także aplikacja Soldsie, którą można wykorzystać w procesie sprzedaży na Facebooku. Strona firmy ma krótki proces logowania, zainteresowany podaje swoje dane do wysyłki i przelewu. Firma wrzuca zdjęcia swoich produktów z ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI