Horyzonty bankowości 2012: Bank w zasięgu ręki

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.04.2012.foto.137.a.250xRozpędzona kultura cyfrowa, cybermedia, nowe technologie znacząco wpływają na naszą codzienność. Jak nowe sposoby komunikacji zmieniają pracę banków? Jak instytucje finansowe zamierzają zdobywać nowych klientów?

Monika Lange-Dębska

Chociaż w ostatnich latach banki zwolniły tempo otwierania nowych placówek, wydaje się, że zagęszczenie istniejących obok siebie oddziałów osiągnęło dopuszczalny poziom. Ulice i place głównych miast polskich zamieniły się w ulice bankowe. Oddziały mają przyciągać nowych klientów, chcą zatem wyróżniać się. Czy to jedyna droga do ich zdobycia? Czy tradycyjne drzwi są główną drogą wejścia do banków?

Ostatnio można zauważyć tendencję do tworzenia miniplacówek. Powstają głównie w supermarketach i centrach handlowych. Niedawno o rozbudowie sieci małych placówek zdecydował Alior Bank. Pierwsze oddziały pod marką Alior Bank Express powstały m.in. w Szczecinie, Legnicy, Opolu. Do końca 2013 r. ma ich być 280.

Placówki będą czynne przez 7 dni w tygodniu i mają ułatwić dostęp do najpopularniejszych produktów i usług dedykowanych dla klienta indywidualnego, który nie korzysta z bankowości internetowej. Przyjazne kolorowe stanowiska, przejrzyste menu produktowe, łatwy dostęp, prosty przekaz marketingowy („zapłać rachunki bez opłat”) zachęcają do wejścia do banku i założenia rachunku, lokaty, zdobycia szybkiego kredytu itp.

Obowiązujące standardy

Wrażenia, jakie na odbiorcy zrobi wnętrze placówki od strony wizualnej, marketingowej, obsługi gości jest bardzo istotne. Banki dążą przecież do tworzenia wizerunku stabilnej i silnej instytucji finansowej.

Banki z długoletnimi tradycjami mocno wpisały się w klasyczną identyfikację wizualną. Do aranżacji wnętrz wykorzystywane są naturalne materiały, często marmury, pojawiają się kolumny. Placówki funkcjonują w zabytkowych wnętrzach, co jeszcze bardziej podkreśla tradycję i stabilność instytucji. Kolorystyka logotypów tych banków składa się głównie z granatów, odcieni niebieskiego z ewentualnym dodatkiem czerwieni, czasem są to brązy. Wykorzystana typografia podkreśla wartości historyczne, o klasycyzmie świadczyć ma szeryfowy krój liter.

Inaczej wygląda segment banków powstałych stosunkowo niedawno. Często kierują one swoją ofertę do innego odbiorcy – młodszego, korzystającego z internetu. Zrywają więc z kolorystycznym kodem, nie boją się wyjść poza kategorie i ustalone zasady kodu wizualnego instytucji finansowych. Wprowadzają odcienie zieleni, różu, pomarańczowego. Wizerunek wnętrz i kampanii reklamowych jest lżejszy i bardziej przejrzysty.

Pilotażowy projekt wnętrz oddziału korporacyjnego ING Banku Śląskiego to przykład precyzyjnego określenia kompleksowego standardu aranżacji siedzib banku. Zaprojektowano specjalne meble, zabudowy ścienne, wzory wykładzin, zabudowy kuchenne, systemy informacji wizualnej, kolorystykę. Na podstawie opracowania Standardu Designu Miejsca, przygotowanego przez studio Robert Majkut Design, są realizowane kolejne placówki ING dla bankowości korporacyjnej. SDM zawierający rozwiązania organizacyjne, funkcjonalne i projektowe obejmuje wszystkie dziedziny kreowania kolejnych wersji i modyfikacji projektu.

W trakcie remontów placówek ING klienci mają możliwość wirtualnego spaceru po nowym oddziale. Witryny remontowanych obiektów wyklejane są grafiką z kodem QR. Po zeskanowaniu kodu przez telefon komórkowy można obejrzeć zwiastun, przygotowany przez agencje MOSQUI.TO, zachęcający do wejścia na stronę ING Banku Śląskiego i odbycia spaceru po planowanej placówce w 3D.W związku z redesignem oddziały zmieniają się pod względem funkcjonalności. Obecni i nowi klienci chętnie oglądają projekty i sprawdzają, co będzie czekać ich po wejściu do odnowionej placówki. Wszystko jest w zasięgu ręki, prawie można dotknąć… Dowiadujemy się o terminach zamknięcia i ponownego oddania placówki do użytku. Strona internetowa zawiera mapę oddziałów w nowym wystroju, dzięki wyszukiwarce możemy znaleźć najbliższy nam.

Koncepcja kolorystyczna wnętrz jest spójna z informacjami wizualnymi dla klientów i pracowników mediów. Stworzono stronę internetową służącą komunikacji wewnętrznej w Banku ING, w której graficznie nawiązano do motywu przewodniego reklam TV, czyli pędzącego Wi-Fi Expressu.

Ważna jest identyfikacja koncepcji aranżacji wnętrz placówek z wyglądem stron internetowych banków oraz forma kampanii oparta na tradycyjnych przekazach reklam wielkoformatowych, na reklamach prasowych, telewizyjnych i na materiałach BTL dostępnych w oddziałach. Dopiero wielowątkowe działanie marketingowe daje szanse na właściwe dotarcie do odbiorcy. Jednak obecnie coraz silniejszy staje się kontakt mobilny z bankiem.

Od wizji do realizacji

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI