Horyzonty bankowości 2012: Prezentacja: Aplikacja ważniejsza niż karta płatnicza

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.04.2012.foto.109.a.250xTelefon komórkowy staje się dla konsumentów ważniejszy niż portfel. Przeniesienie zawartości tego ostatniego do posiadanego przez prawie co drugiego Polaka smartfona, stwarza zupełnie nowe możliwości rozwoju usług płatniczych, wspomaganych przez takie technologie, jak NFC, geolokalizacja czy fotokody.

Doświadczenia i potrzeby konsumenckie zmieniają się dynamicznie. Chcemy kupować szybciej, wygodniej i korzystać tylko z najlepszych okazji. Banki, organizacje płatnicze, agenci rozliczeniowi i instytucje handlowo-usługowe stają więc przed zupełnie nowymi wyzwaniami, a warunkiem nadążenia za rozwojem rynku jest wprowadzanie innowacji technologicznych i nowych form płatności.

Nośnikiem większości zmian w sektorze płatności jest telefon komórkowy. Służy on już nie tylko do rozmów głosowych i wysyłania SMS-ów, stał się narzędziem wielofunkcyjnym. Za jego pomocą utrzymujemy nieprzerwany kontakt ze znajomymi, aktualizujemy sieci społecznościowe, szukamy rozrywki, używając aplikacji mobilnych i dzielimy się wszystkim, co jest w stanie uchwycić nasz telefon. Nowoczesne komórki stały się także narzędziami promującymi efektywność, pozwalając np. na korzystanie z usługi nawigacji czy zdalne zarządzanie finansami bez konieczności użycia do tego celu komputera osobistego.

Polska w światowej czołówce

Ankietowani konsumenci1 przyznają, że woleliby zgubić portfel niż komórkę i wykazują tym samym ponadprzeciętne przywiązanie do swojego telefonu. Dlatego dla branży elektronicznych płatności obecność (za pośrednictwem np. aplikacji) w telefonie konsumenta staje się co najmniej tak samo ważna jak obecność w jego portfelu (w postaci karty płatniczej).

Obecnie na świecie funkcjonuje 1,3 mld aktywnych kart płatniczych i blisko 5,5 mld telefonów komórkowych, wśród których coraz większą grupę stanowią nowoczesne smartfony. Tym samym telefonów udostępniających usługi z zakresu płatności może wkrótce być więcej niż tradycyjnych kart. To zwiastun rynkowej rewolucji, której przejawy widać także w Polsce. Pod koniec 2011 r. w naszym kraju funkcjonowało blisko 8 mln kart bezstykowych. Liczba smartfonów w tym samym czasie była szacowana na ok. 6 mln. Dodatkowo prawie 60 tys. terminali akceptujących płatności zbliżeniowe na rynku pokazuje, że rewolucja płatności bezstykowych przetoczyła się przez Polskę błyskawicznie, torując drogę mobilnym rozwiązaniom. Rozwiązaniom, z których Polacy chcą korzystać. Z badań przeprowadzonych na zlecenie First Data Corporation wynika, iż prawie 55 proc. Polaków określiło płatności mobilne jako „fajne”. Co więcej, 52 proc. stwierdziło, iż płatności telefonem są szybsze od płatności zwykłą kartą i wyraziło chęć korzystania z tej technologii. Również z tego powodu Polska jest postrzegana przez branżę jako jeden z najbardziej perspektywicznych rynków w Europie (obok Wielkiej Brytanii oraz Turcji). Według prognoz firmy analitycznej Frost & Sullivan, wartość transakcji mobilnych w Europie Środkowo-Wschodniej wzrośnie z zaledwie 290 mln ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI