GUS – Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2017 r. i I kw. br.

GUS – Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2017 r. i I kw. br.
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z informacji podanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, iż ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2017 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, obniżyły się ogółem o 0,1%, pomimo, że dynamika tych cen wyglądała następująco: ceny towarów spadły o 0,2%, ale ceny usług wzrosły o 0,1%). Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie niższe ceny żywności (o 0,5%) oraz transportu (o 0,9%), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,11 p. proc. i 0,08 p. proc. Wyższe ceny odzieży i obuwia (o 1,8%) podwyższyły ten wskaźnik o 0,09 p. proc. GUS informuje także o tych wskaźnikach ogółem za I kw. 2017 r.

Ceny żywności w marcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem obniżyły się o 0,5%, wobec wzrostu o 1,1% w lutym br. Najbardziej potaniały warzywa (o 5,4%) i ryż (o 1,0%). Mniej niż przed miesiącem konsumenci płacili za masło (o 0,2%) oraz ryby i owoce morza (o 0,1%). Ceny cukru oraz makaronów i produktów makaronowych pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu. W marcu br. wzrosły ceny mąki (o 0,6%) oraz mięsa (przeciętnie o 0,4%, w tym mięsa drobiowego – o 3,0%, wołowego – o 0,7%, wędlin – o 0,1%, przy spadku cen mięsa wieprzowego – o 0,8%). Więcej niż w lutym br. konsumenci płacili za owoce (o 0,3%) oraz artykuły w grupie „mleko, sery, jaja” (przeciętnie o 0,2%, w tym za jogurty, śmietany, napoje i desery mleczne – o 1,0%, przy utrzymujących się na poziomie notowanym w lutym br. cenach serów i twarogów oraz spadku cen mleka – o 0,4% i jaj – o 0,1%). Droższe niż przed miesiącem były również pieczywo i tłuszcze roślinne (po 0,2%). Napoje bezalkoholowe podrożały w marcu br. przeciętnie o 0,3%. Więcej niż przed miesiącem konsumenci płacili za kawę (o 0,6%), herbatę oraz kakao i czekoladę w proszku (po 0,4%), a także soki owocowe i warzywne (o 0,1%). Mniej niż w lutym br. płacono za wody mineralne lub źródlane (o 0,3%). Wyroby tytoniowe podrożały w marcu br. o 0,4%. Ceny napojów alkoholowych pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.

Koniec wyprzedaży kolekcji jesienno-zimowej, a także wprowadzenie na rynek nowej kolekcji wiosenno-letniej spowodowało, iż w marcu br. ceny odzieży i obuwia ukształtowały się na poziomie odpowiednio o 2,0% i 1,3% wyższym niż w lutym br.

Ceny towarów i usług związanych z mieszkaniem były niższe niż w poprzednim miesiącu br. o 0,1%. W marcu br. nieznacznie obniżyły się opłaty za użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (o 0,1%). Zanotowano wzrost opłat za zaopatrywanie w wodę (o 0,3%), usługi kanalizacyjne i wywóz śmieci (po 0,2%). Podniesiono opłaty za najem mieszkania (o 0,3%). Ceny nośników energii były niższe niż w lutym br. (przeciętnie o 0,3%, w tym gazu – o 1,5%, opału oraz energii cieplnej – po 0,1%). W marcu br. ceny towarów i usług w zakresie wyposażenia mieszkania i prowadzenia gospodarstwa domowego wzrosły o 0,1%. Droższe niż w lutym br. były meble, artykuły dekoracyjne, sprzęt oświetleniowy oraz usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego (po 0,3%), a także artykuły włókiennicze (o 0,1%). Ceny środków czyszczących i konserwujących pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu. Mniej niż w lutym br. płacono natomiast za urządzenia gospodarstwa domowego (o 0,2%).

W marcu br. opłaty związane ze zdrowiem wzrosły o 0,3%. Więcej należało zapłacić za usługi stomatologiczne (o 0,6%) i lekarskie (o 0,4%). W porównaniu z poprzednim miesiącem podrożały wyroby farmaceutyczne, urządzenia i sprzęt terapeutyczny oraz usługi szpitalne (po 0,3%). Potaniały natomiast usługi sanatoryjne (o 2,6%).

Ceny w zakresie transportu były niższe niż w lutym br. o 0,9%. Po obserwowanych od grudnia 2016 r. wzrostach, w marcu br. obniżyły się ceny paliw do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 1,3%, w tym oleju napędowego – o 1,7%, benzyny oraz gazu ciekłego – po 1,2%). W porównaniu z poprzednim miesiącem tańsze były również usługi transportowe (o 0,7%) oraz samochody osobowe (o 0,3%).

Opłaty związane z łącznością w marcu br. pozostały na poziomie notowanym przed miesiącem. Odnotowano spadek cen sprzętu telekomunikacyjnego (o 0,2%).

Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w marcu br. obniżyły się przeciętnie o 0,1%. Tańsze niż w lutym br. były książki (o 1,9%). Nowe cenniki wprowadzane przez operatorów telewizji kablowych i satelitarnych wpłynęły na spadek cen usług związanych z kulturą (o 0,3%).

Obniżono ceny w zakresie turystyki zorganizowanej (przeciętnie o 0,3%, w tym w kraju – o 0,5%, a za granicą – o 0,2%). Mniej niż w lutym br. konsumenci płacili także za sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,1%). Wzrosły ceny gazet i czasopism (o 2,1%), usług związanych z rekreacją i sportem (o 1,0%) oraz artykułów piśmiennych, malarskich, kreślarskich (o 0,3%). W marcu br. opłaty dotyczące edukacji pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu. Ceny w restauracjach i hotelach były wyższe niż w lutym br. o 0,2%.

Spośród innych towarów i usług, w marcu br. mniej niż w poprzednim miesiącu płacono za artykuły do higieny osobistej i kosmetyki (o 0,4%). Wzrosły natomiast ceny w zakresie opieki społecznej (o 0,5%), a także za usługi fryzjerskie, kosmetyczne i pielęgnacyjne (o 0,4%) i ubezpieczenia (o 0,3%).

Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu br., w porównaniu z analogicznym miesiącem 2016 r. wyniósł 2,0% (w tym towarów – o 2,0% i usług – o 1,9%) i znajdował się w granicach odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5% +/- 1 pkt proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały wzrosty opłat związanych z transportem (o 9,4%), wyższe ceny żywności (o 3,4%) oraz w zakresie mieszkania (o 1,2%), które podniosły wskaźnik odpowiednio o 0,79 p. proc., 0,75 p. proc. i 0,30 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 5,5%), a także opłat związanych z łącznością (o 1,2%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,32 p. proc. i 0,07 p. proc.

Więcej:

http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-w-marcu-2017-roku,2,65.html

Jak co kwartał Główny Urząd Statystyczny informuje:

  1. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w I kwartale 2017 r. w stosunku do IV kwartału 2016 r. wyniósł 101,1 (wzrost cen o 1,1%).

Podany wskaźnik służy celom określonym w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

  1. Wskaźnik cen towarów nieżywnościowych trwałego użytku w I kwartale 2017 r. w stosunku do IV kwartału 2016 r. wyniósł 99,9 (spadek cen o 0,1%).

Podany wskaźnik służy celom określonym w ustawie o podatku od spadków i darowizn.

  1. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w marcu 2017 r. w stosunku do marca 2011 r. wyniósł 105,5 (wzrost cen o 5,5%). Podany wskaźnik służy ocenie czy powszechne towarzystwo emerytalne będzie mogło wycofać środki zgromadzone na rachunku rezerwowym w ostatnim dniu roboczym kwietnia 2017 r. Komunikaty w tych sprawach zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
  1. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2017 r. w stosunku do lutego 2017 r. wyniósł 99,9 (spadek cen o 0,1%). Komunikat w tej sprawie został opublikowany na stronie internetowej GUS.

Bogdan Koblański