GUS: sprzedaż detaliczna w górę o 3,2 proc. rdr w czerwcu; pierwsze oznaki zaciskania pasa?
„Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2022 r. była o 2,8% niższa w porównaniu z majem br.” – czytamy w komunikacie.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2022 r. była wyższa o 3,2% r/r oraz niższa o 1,4 % w porównaniu z majem 2022.https://t.co/uUTXMIxeh8#GUS #statystyki #SprzedażDetaliczna #DynamikaCen #ceny #handel pic.twitter.com/WFhrj68yA9
— GUS (@GUS_STAT) July 21, 2022
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w czerwcu była wyższa niż przed rokiem o 19,9% i wyższa o 0,3% m/m, podano także.
Czytaj także: Polacy tną wydatki >>>
„W czerwcu 2022 r. wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. odnotowały jednostki z grup: 'tekstylia, odzież, obuwie’ (o 13,2%), 'pozostałe’ (o 11,0%), 'farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny’ (o 10,9%) oraz 'żywność,
napoje i wyroby tytoniowe’ (o 7,9%). Najgłębszy spadek sprzedaży wykazały podmioty handlujące paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 12,6%)” – czytamy dalej.
Poniżej dane o zmianach sprzedaży detalicznej w czerwcu w ujęciu rocznym (ceny stałe)
Wyszczególnienie | % r/r |
---|---|
Ogółem | 3,2 |
w tym: | |
Pojazdy samochodowe, motocykle, części | -10,5 |
Paliwa stałe, ciekłe i gazowe | -12,6 |
Żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 7,9 |
Pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach | * |
Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 10,9 |
Tekstylia, odzież, obuwie | 13,2 |
Meble, RTV, AGD | -7 |
Prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | -2,3 |
Pozostałe | 11 |
* – brak informacji lub konieczność zachowania tajemnicy statystycznej.
Konsensus rynkowy wynosił 5,7% wzrostu r/r (sprzedaż w cenach stałych).
Udział sprzedaży przez internet
Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) wyniósł w czerwcu w Polsce 8,6 proc. wobec 8,9 proc. w maju – podał także GUS.
GUS podał, że w czerwcu w porównaniu z majem odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących o 3,2 proc.
Czytaj także: Kolejne sygnały spowolnienia wzrostu PKB >>>
Według GUS spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,3 proc. przed miesiącem do 21,7 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 16,7 proc. do 16,4 proc.), natomiast wzrost udziału odnotowano w grupie „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 21,9 proc. do 22,0 proc.).