GUS: sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 1,3%
Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa
W czerwcu 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) spadła w większości prezentowanych grup.
Zmniejszenie sprzedaży odnotowano w następujących grupach o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem”:
paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 10,9%);
„pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 6,4%);
„pozostałe” (o 6,3%);
„żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 5,0%).
Spośród grup o mniejszym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” największy spadek odnotowano w grupie:
„farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 8,6%).
Wzrost sprzedaży wykazały natomiast:
podmioty handlujące meblami, rtv, agd (o 16,1%)
oraz jednostki zaklasyfikowane do grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 6,1% ).
Sprzedaż w sieci
W czerwcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 7,5%).
Udział tej sprzedaży spadł z 9,1% w maju br. do 7,7% w czerwcu br. Spadek udziału sprzedaży przez Internet wykazały m.in.: przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 26,8% przed miesiącem do 19,5%), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 25,2% do 21,8%) oraz „meble, rtv, agd” (z 15,6% do 14,1%).
-W sumie czerwcowe dane o sprzedaży wskazują na stopniowo wygasający negatywny wpływ pandemii COVID-19 na popyt konsumpcyjny – pisze w swoim komentarzu Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska.
-Oczekujemy, że w lipcu roczna dynamika sprzedaży, wspierana przez przesunięcia w strukturze konsumpcji związane ze zwiększeniem turystyki krajowej kosztem turystyki zagranicznej oraz dalszą poprawę nastrojów konsumenckich, ukształtuje się na dodatnim poziomie – przewiduje Jakub Borowski.
-W czerwcowych danych zauważamy ogólny spadek zainteresowania zakupami online (powracający na starą ścieżkę) – pisze ekspertka Konfederacji Lewiatan, Sonia Buchholtz.
I dodaje: – Bez niespodzianki, konsumenci rezygnują przede wszystkim z zakupów tą drogą żywności oraz farmaceutyków (przy czym warto podkreślić, że to relatywnie słabe kategorie w całości sprzedaży). Najbardziej rozpowszechnione kategorie nabywane przez internet (odzież i obuwie, książki, w mniejszym stopniu również wyposażenie wnętrz) wracają do wzorców z 2019 roku.
Stąd wnioskujemy, że pandemia nie zmieniła znacząco przyzwyczajeń zakupowych Polaków, a jedynie stworzyła możliwość bezpieczniejszej wymiany w strategicznym okresie – konkluduje Sonia Buchholtz.