GUS potwierdza: większość cudzoziemców przyjeżdża do Polski na zakupy
W 2022 r. szacunkowa liczba przekroczeń granicy Polski wyniosła 268,0 mln, z tego 153,4 mln dotyczyło cudzoziemców (57,2% ogółem), a 114,6 mln Polaków (42,8%). Granicy lądowej Polski z krajami Unii Europejskiej dotyczyło 78,0% ogółu przekroczeń.
Największy ruch odnotowano na przejściach granicznych z Ukrainą – 17,3 mln (82,3% ogółu przekroczeń zewnętrznej granicy lądowej Unii Europejskiej na terenie Polski w 2022 r.)
Zdecydowana większość osób przekraczających granicę lądową wyjeżdżała i powracała w ciągu jednego dnia – 80,9% cudzoziemców i 87,5% Polaków.
Pas przygraniczny – 50 kilometrów
Z przeprowadzonych badań wynika, że największa intensywność zjawisk związanych z ruchem na granicy lądowej Polski występowała na obszarach położonych w pasie do 50 km wzdłuż granicy.
Świadczy o tym między innymi wysoki odsetek osób przekraczających granicę lądową, które poniosły wydatki w tym pasie, jak również fakt, że mieszkańcy miejscowości zlokalizowanych na tym obszarze stanowili zdecydowaną większość wśród przekraczających granicę.
Cudzoziemcy przybywający w 2022 r. do Polski jako główny cel wizyty deklarowali zakupy (60,3%).
Podróże Polaków za granicę w głównej mierze dotyczyły wypoczynku, rekreacji, wakacji (41,0%) oraz zakupów (28,5%).
W celach służbowych/zawodowych podróżowało 11,9% cudzoziemców i 14,5% Polaków. Tranzytem (zarówno w celu osobistym jak i służbowym) podróżowało przez Polskę 10,2% cudzoziemców.
Cudzoziemcy wydają w Polsce więcej, niż Polacy za granicą
W 2022 r. szacunkowa wartość zakupionych towarów i usług była większa niż przed rokiem, zarówno przez cudzoziemców przebywających w Polsce – o 52,6%, jak i Polaków za granicą – o 51,7%.
Cudzoziemcy (nierezydenci) wydali w 2022 roku w Polsce o 63,8% więcej niż Polacy, wyjeżdżający za granicę.
Cudzoziemcy, z ogólnej kwoty środków pieniężnych wydanych w Polsce w 2022 r., większość prze-znaczyli na zakup towarów – 28,2 mld zł, tj. Na usługi, głównie na zakwaterowanie i wyżywienie, przeznaczyli 9,2 mld zł.
Największym zainteresowaniem obcokrajowców cieszyły się towary nieżywnościowe, na które wydali łącznie 19,5 mld zł . Na towary żywnościowe i napoje bezalkoholowe przeznaczyli 4,8 mld zł , natomiast na napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – łącznie 3,9 mld zł .
W porównaniu z 2021 r. wydatki cudzoziemców były wyższe na wszystkie badane grupy asortymentowe towarów, tj.: na towary nieżywnościowe o 49,3%, na żywność i napoje bezalkoholowe o 48,8%, a na napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe (razem) – 29,3%.