GUS: poprawa obecnych nastrojów konsumenckich we wrześniu, ale przyszłe nastroje pogorszyły się
„Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiła się ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 5,4 pkt proc.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 0,3 pkt proc. i 0,1 pkt proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 2,0 pkt proc. i 0,2 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie.
We wrześniu 2022 r. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (#BWUK) osiągnął wartość -44,2 (wzrost o 0,7 p. proc. m/m i spadek o 31,2 p. proc. r/r). https://t.co/zYhrvebM7x#GUS #statystyki #KoniunkturaKonsumencka #NastrojeKonsumentów #koniunktura pic.twitter.com/zLwd0eEuGF
— GUS (@GUS_STAT) September 21, 2022
W odniesieniu do września 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 31,2 pkt proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej w dół
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 2,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -33,2.
Czytaj także: Konsumenci w coraz gorszych nastrojach; wierzą jednak, że będzie lepiej >>>
Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 7,8 pkt proc. i 2 pkt proc.).
„Spadek o 0,2 pkt proc. wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji
ekonomicznej kraju. Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 0,2 pkt proc.)” – czytamy dalej.
We wrześniu br. WWUK osiągnął wartość o 25,1 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 517 wywiadów w okresie 5-14 września 2022 r.