GUS: poprawa nastrojów konsumenckich w kwietniu
„Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost wystąpił w przypadku ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 5,3 i 3,7 pkt proc.). Pogorszyła się natomiast ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadek o 0,8 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 2,8 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca (i wzrósł o 8,8 pkt r/r) i ukształtował się na poziomie plus 5,7, podano także.
W kwietniu 2018 r. odnotowano poprawę nastrojów konsumenckich. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (#BWUK) osiągnął wartość 7,8 (wzrost o 2,4 p. proc m/m i 8,6 p. proc. r/r). https://t.co/gAegwI1D5B #GUS #statystyki #KoniunkturaKonsumencka #NastrojeKonsumentów #koniunktura pic.twitter.com/Siq6CUFd5b
— GUS (@GUS_STAT) 19 kwietnia 2018
Co wpłynęło na wzrost wartości wskaźnika?
„Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składowe. Najwyższe wzrosty odnotowano w ocenach dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (odpowiednio o 4,6 i 2,8 pkt proc.)” – czytamy dalej w komunikacie.
Czytaj także: Polacy robią duże zakupy, bo wierzą, że będzie coraz lepiej >>>
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne GUS i NBP. W tym miesiącu przeprowadzono 1 357 wywiadów w okresie 3-12 kwietnia 2018 r. (w tym 93 metodą CATI).
Źródło: ISBNews