GUS: bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w styczniu w górę

GUS: bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w styczniu w górę
Fot. stock.adobe.com/naypong
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 4,3 pkt proc. m/m i wyniósł plus 5,4 pkt w styczniu br. (i spadł o 0,8 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł o 4,3 pkt proc. m/m i wyniósł plus 5,4 pkt w styczniu #BWUK #GUS @GUS_STAT

„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 7,4 i 5,4 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 3,8 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 2,9 pkt proc dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 2 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju. W porównaniu do stycznia 2018 r. obecna wartość BWUK była niższa o 0,8 pkt proc.” – czytamy w komunikacie.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie +2,2 pkt (i spadł o 2,1 pkt proc. r/r), podano także.

Wyraźna poprawa w stosunku do poprzedniego miesiąca

„Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wyraźną poprawę w stosunku do poprzedniego miesiąca. Największy wzrost (o 7,4 pkt proc.) dotyczył oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego wzrosły odpowiednio o 5,4 pkt proc. i 3,8 pkt proc. Nieznacznie pogorszyła się jedynie ocena przyszłego poziomu bezrobocia” – czytamy dalej w komunikacie.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne GUS i NBP. W tym miesiącu przeprowadzono 1 223 wywiady w okresie 3-12 grudnia (w tym 79 metodą CATI).

Źródło: ISBnews