Konsumenci w coraz gorszych nastrojach; wierzą jednak, że będzie lepiej
„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 6,3 pkt proc. i 3,6 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 3,3 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 1,8 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 1 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju” – czytamy w komunikacie.
W sierpniu 2022 r. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (#BWUK) osiągnął wartość -44,9 (spadek o 3,2 p.proc m/m i 30,3 p.p r/r).https://t.co/EzpH3xbuge #GUS #statystyki #KoniunkturaKonsumencka #NastrojeKonsumentów #koniunktura pic.twitter.com/GaPNE2MnzJ
— GUS (@GUS_STAT) August 18, 2022
W odniesieniu do sierpnia 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 30,3 pkt proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -30,8.
Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 3,3 pkt proc. i 1,8 pkt proc.).
„Spadek o 1,2 pkt proc. wystąpił także dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 0,8 pkt proc.)” – czytamy dalej.
W sierpniu br. WWUK osiągnął wartość o 22 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.
Obawy o utratę pracy
GUS podał, że spośród osób pracujących (60,5% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 1,9% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi „możliwe” i „raczej nie” odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 9,1% oraz 32,2%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wyniósł 53,2%. Niewielka liczba respondentów pracujących (3,6%) nie miała zdania.
Dla 39,8% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce.
– czytamy dalej.
Wojna w Ukrainie
W przypadku 12,9% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej. Przeciętne zagrożenie odczuwa 32,1% odpowiadających na pytania dotyczące koniunktury konsumenckiej. Małe zagrożenie
deklaruje 34%, natomiast brak zagrożenia stwierdziło 21% respondentów, podał GUS.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 542 wywiadów w okresie 1-10 sierpnia 2022 r.
Komentarz Mariusza Zielonki, eksperta ekonomicznego Konfederacji Lewiatan:
Nastroje Polaków są prawie tak złe jak w czasie najgłębszej pandemii. Największe obawy oraz złe oceny dotyczą sytuacji w kraju.
Wskaźnik oceny ostatnich 12 miesięcy zbliża się do swojego historycznego minimum z początku lat dwutysięcznych XX w. Konsumenci oceniają również źle przyszłą sytuację w kraju. Trochę lepiej postrzegamy kondycję swojego gospodarstwa domowego, ale również generalnie wartości wskaźników ocierają się o głębokie dno.
Oczywiście na takie postrzeganie rzeczywistości mają wpływ niezmiennie dwa czynniki. Niepewność co do rozwoju wojny na wschodzie oraz wysokie ceny towarów i usług. Do tego dochodzą zapewne zbliżające się wielkimi krokami problemy z zaopatrzeniem w energię i ciepło oraz wzrostami cen za nośniki energii.
W danych rysuje się jednak nutka optymizmu.
Polki i Polacy postrzegają obecną sytuację jako przejściową. Świadczą o tym lepsze oczekiwania co do przyszłości niż bieżąca ocena teraźniejszej sytuacji. Pytanie czy ten optymizm nie zgaśnie wraz z początkiem nowego roku, gdy okaże się, że sytuacja gospodarcza kraju jest gorsza niż to rysują główne instytucje rządowe.