GUS: bieżący i wyprzedzający wskaźniki ufności konsumenckiej we wrześniu w górę

GUS: bieżący i wyprzedzający wskaźniki ufności konsumenckiej we wrześniu w górę
Fot. stock.adobe.com/ joyfotoliakid
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 2 pkt proc. m/m i wyniósł plus 10,2 pkt we wrześniu br. (i wzrósł o 3,3 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny.

Największe wzrosty odnotowano dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego #BWUK #GUS #statystyki #KoniunkturaKonsumencka #NastrojeKonsumentów #koniunktura @GUS_STAT

„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 3,6 pkt proc.) oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (o 3 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 1,5 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 0,9 pkt proc. dla możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów oraz 0,6 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju” – czytamy w komunikacie.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej w górę

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 3,1 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie plus 7 pkt (i wzrósł o 3,9 pkt proc. r/r), podano także.

„Na poprawę wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składowe. Największe wzrosty odnotowano dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 7,1 i 3,6 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 1,1 pkt proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz 0,6 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju” – czytamy dalej w komunikacie.

Czytaj także: Bieżący i wyprzedzający wskaźniki ufności konsumenckiej w sierpniu zanotowały spadki >>>

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

W tym miesiącu 2019 r. przeprowadzono 1 230 wywiadów w okresie 2-11 września 2019 r. (w tym 82 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

Źródło: ISBnews