GUS: bieżący i wyprzedzający wskaźniki ufności konsumenckiej we wrześniu w górę
„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 3,6 pkt proc.) oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (o 3 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 1,5 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 0,9 pkt proc. dla możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów oraz 0,6 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju” – czytamy w komunikacie.
We wrześniu 2019 r. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (#BWUK) osiągnął wartość 10,2 (wzrost o 2,0 p. proc. m/m i wzrost 3,3 p. proc. r/r).
Więcej na: https://t.co/NAFYunspzB#GUS #statystyki #KoniunkturaKonsumencka #NastrojeKonsumentów #koniunktura pic.twitter.com/71ZhA7jO5d
— GUS (@GUS_STAT) September 18, 2019
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej w górę
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 3,1 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie plus 7 pkt (i wzrósł o 3,9 pkt proc. r/r), podano także.
„Na poprawę wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składowe. Największe wzrosty odnotowano dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 7,1 i 3,6 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 1,1 pkt proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz 0,6 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju” – czytamy dalej w komunikacie.
Czytaj także: Bieżący i wyprzedzający wskaźniki ufności konsumenckiej w sierpniu zanotowały spadki >>>
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu 2019 r. przeprowadzono 1 230 wywiadów w okresie 2-11 września 2019 r. (w tym 82 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).