Gospodarka: Konkurencja czy współpraca
Piotr Masiukiewicz
Fenomen sharing economy to zjawisko ostatnich lat w krajach rozwiniętych; będące społeczną reakcją na kryzysy, pułapki zadłużenia, wysokie zyski wielkich korporacji, niszczenie środowiska czy marnotrawstwo surowców i produktów. To nie tylko nowa teoria, ale i wielki ruch społeczny. Obserwacja funkcjonowania gospodarki współdzielenia wskazuje, że zaczął się nowy okres edukacji rynkowej i racjonalności ekonomicznej w zachowaniach konsumentów. „TIME Magazine” nazwał sharing economy jedną z 10 idei, które zmienią świat.
Rynek działający na zasadzie peer-to-peer (P2P; czyli konsument dla konsumenta) wydaje się mieć dużą przyszłość, ale stanowi poważne zagrożenie konkurencyjne dla wielkich korporacji finansowych, handlowych i usługowych. Jakie będą reakcje dużych firm, trudno obecnie przewidzieć.
Można postawić tezę, że segment gospodarki współdzielenia będzie się dynamicznie rozwijał i będzie ważną częścią koncepcji gospodarki obiegu zamkniętego (circular economy); mimo barier i zagrożeń, jakie się tu pojawiają. Gospodarka obiegu zamkniętego jest nową koncepcją rynku bardziej efektywnego dla środowiska ekologicznego oraz społecznego. Taka koncepcja rozwoju gospodarczego jest obecnie tworzona w Komisji Europejskiej.
Podwójne tworzenie wartości
Przedsięwzięcia gospodarcze nazwane ogólnie sharing economy mają różne definicje; w ujęciu zarówno szerokim, jak i wąskim. Nie ma jednej oficjalnej definicji, różne są też nazwy: „sharing economy,” „peer economy”, „collaborative economy”, „on-demand economy”, „collaborative consumption”.
Moja definicja gospodarki współdzielenia, jest następująca: „przedsięwzięcia typu sharing economy są to byty organizacyjno-prawne lub byty nieformalne, zorganizowane przez grupę osób, które świadczą usługi lub odsprzedają używane towary (second-hand assets) po niskich cenach. Są to przedsięwzięcia non profit i mają charakter samopomocy”. Ważną cechą działalności w tym segmencie rynku jest pomoc wzajemna (samopomoc). W świetle powyższej definicji do sharing economy można zaliczyć tzw. przedsiębiorstwa społeczne, ale nie można zaliczyć np. spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych nastawionych na zysk.
Główne cechy przedsięwzięć gospodarczych o charakterze samopomocowym są następujące:
- zaufanie jako podstawa transakcji,
- korzystanie z internetu i mediów społecznościowych dla nawiązania kontaktu handlowego bezpośrednio (C2C),
- typy transakcji: wynajęcie, wymiana, sprzedaż używanych rzeczy za symboliczną cenę,
- brak regulacji prawnych takich transakcji,
- w części działalności brak rejestracji formalnej takich przedsięwzięć (to znaczy nie ujawniane są w rejestrze przedsiębiorstw),
- niskie lub brak zapłaty podatków i innych obciążeń publiczno-prawnych,
- niskie ceny lub działania non profit,
- niskie lub zerowe koszty krańcowe,
- oferowanie okazji (np. wolne miejsce w samochodzie),
- ryzyko klientów (customers) związane z umowami ustnymi lub mailowymi.
Działalność w tym sektorze tworzy podwójne wartości – to znaczy wartość dla klienta i wartość dla społeczeństwa, rozumianą jako wzrost racjonalności i efektywności makroekonomicznej zgodnie z zasadami: nie musisz kupić, możesz pożyczyć, nie musisz mieć nowej rzeczy, nie musisz wszystkiego wyrzucać itd.
W ujęciu gospodarki lokalnej korzyścią tej koncepcji są nowe miejsca pracy, tańszy dostęp do usług, integracja na bazie współdzielenia; ale także koszty krańcowe zbliżone do zera.
Piotr Masiukiewicz Dr hab., prof. ndzw. Instytutu Zarządzania Wartością w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Były prezes i członek zarządu kilku banków. Były doradca Leszka Balcerowicza. Autor ponad 300 publikacji z zakresu finansów |
Skala zjawiska w praktyce
Obserwacja funkcjonowania gospodarki współdzielenia wskazuje, że ten ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI