Google wkracza w kolejną fazę po ograniczeniu monopolu

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

wykres.obliczenia.01.400x26.

  • Dywersyfikacja działalności spowoduje spadek zainteresowania
  • Przychody silnie uzależnione od reklam
  • Facebook przejmuje część udziału w rynku

Już od dziesięciu lat spółka Google jest motorem technologii internetowych dzięki pozycji niemalże monopolisty w obszarze wyszukiwarek internetowych. Tempo wzrostu spółki jest nadal wysokie, jednak imponujący potencjał do generowania zysków skłonił współzałożyciela firmy, Larry’ego Page’a, do wyciągnięcia wniosku, że przyszłość Google leży w produktach na olbrzymią skalę, takich jak samochody bez kierowcy. Dywersyfikacja działalności Google powoduje wzrost ryzyka i spadek zainteresowania, czyli coś, czego zawsze obawiał się Steve Jobs w stosunku do Apple.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy spółka Google wygenerowała przychody w wysokości 64,8 mld USD. Wskaźnik EBITDA wyniósł 20,8 mld USD, co przekłada się na marżę EBITDA na poziomie 32,1%, jednak przez kilka kwartałów wskaźnik ten spadał po uwzględnieniu obszarów działalności i przedsięwzięć o niższej marży. Około 84% przychodów generowanych jest z reklam wyświetlanych w wyszukiwarce; 45% przychodów ma źródło w Stanach Zjednoczonych, pozostała część uzyskiwana jest w innych krajach.
141130.google.tabela.01.400

Jak widać na wykresie poniżej, wzrost przychodów nadal wynosi około 20% w ujęciu rok do roku, co jest bardzo dobrym wynikiem w porównaniu z przeciętną spółką o dużej kapitalizacji, jednak przewidujemy, że tempo wzrostu spadnie w miarę upływu czasu, ponieważ rynek reklam internetowych dojrzewa, a część udziału w rynku przejmuje właśnie Facebook.
141130.google.wykres.01.600

Wycena względna

Google nie ma wielu porównywalnych konkurentów, jednak w segmencie reklam internetowych największe zagrożenie stanowi dla tej spółki Facebook. Google stosuje 12-miesięczny mnożnik wartości przyszłej EV/EBITDA na poziomie 10,1x – dla porównania, mnożnik Facebooka to 19,4x, jednak spółki te zdecydowanie różnią się pod względem potencjału wzrostu.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy spółka Google wygenerowała 64,8 mld USD przychodów; dla porównania, przychody Facebooka to 11,2 mld USD. Po uwzględnieniu faktu, iż szacowana stopa wzrostu przychodów Google wynosi około 10% w ujęciu rok do roku, natomiast Facebooka – 40% w ujęciu rok do roku, okazuje się, że Facebook jest znacznie bardziej atrakcyjną inwestycją niż Google, zarówno w ujęciu porównywalnym, jak i w kontekście inwestycji w technologie internetowe.

Potencjał inwestycyjny

W ubiegłym roku akcje Google tkwiły w wąskim przedziale 510-610 USD ze względu na fakt, iż inwestorzy powoli korygowali w dół swoje wyceny tej spółki w związku z prognozowanym spadkiem tempa wzrostu. Niektórzy inwestorzy wycofali się również ze względu na obawy związane z marżami operacyjnymi i zwrotem z zainwestowanego kapitału. Brak impetu i rosnące zagrożenie ze strony Facebooka powodują, że nasza opinia na temat przyszłości tych akcji jest negatywna.

Ceny akcji Google
141130.google.wykres.02.600

Peter Garnry
Saxo Bank