Goodwood Revival, czyli złota jesień domu aukcyjnego Bonhams

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

140928.auto.01.550Dom aukcyjny Bonhams znany jest z organizowania swoich aukcji podczas prestiżowych wydarzeń motoryzacyjnych. Taka strategia się opłaca, co widać po wynikach sprzedaży w trakcie Goodwood Revival, imprezy odbywającej się na legendarnym torze wyścigowym w Goodwood. Firma sprzedała 106 samochodów za łączną kwotę 15,4 mln funtów. Gwiazdami aukcji oczywiście były samochody wyścigowe oraz auta należące do drugiej części kolekcji Maranello Rosso, należącej kiedyś do włoskiego magnata Fabrizia Violati.

Na torze wyścigowym w Goodwood w hrabstwie West Sussex odbywają się dwa głośne wydarzenia motoryzacyjne – Festival of Speed, organizowany pod koniec sierpnia, oraz Goodwood Revival. Ten drugi ma miejsce we wrześniu i jest trzydniowym festiwalem motoryzacji otwartym tylko i wyłącznie dla pojazdów wyprodukowanych w latach 1948-1966 lub takich, które w tych latach brały udział w wyścigach. Takie ramy czasowe biorą się stąd, że właśnie w tym okresie na torze w Goodwood odbyły się wyścigi w ramach lokalnych i międzynarodowych mistrzostw.

Revival, mający na celu ożywić tradycje wyścigowe Goodwood, stał się jedną z najbardziej prestiżowych imprez, pokazujących starą, wyścigową motoryzację na świecie.

Bonhams, jako jedyny dom aukcyjny, wystawia auta w trakcie obu znanych brytyjskich imprez, a więc Festival of Speed, jak i Goodwood Revival. Licytacja w trakcie tegorocznej edycji tej ostatniej imprezy okazała się dużym sukcesem. Liczba sprzedanych samochodów przekroczyła magiczną 100 (dokładnie – nabywców znalazło 106 aut), a całościowa sprzedaż wyniosła 15,4 mln funtów. To najwyższa wartość osiągnięta w trakcie aukcji organizowanej w trakcie Goodwood Revival.

Tak dobre wyniki były zasługą m.in. różnorodności wystawianych samochodów. Do kupienia były bowiem auta z różnych stajni i okresów, poczynając od przedwojennych Lagond po wyścigowe Ferrari FXX stworzone specjalnie dla majętnych klientów marki z Maranello.

Przedwojenne wyścigówki w rekordowych cenach

Gwiazdą licytacji oraz najdroższym sprzedanym na niej samochodem była wyścigowa Lagonda LG45R Rapide Sports Racing Two Seater z 1936 roku. Za tą długą nazwą kryje się jedna z najbardziej rozpoznawalnych wyścigówek wyprodukowanych w Zjednoczonym Królestwie przed Drugą Wojną Światową. Ten egzemplarz, o numerze rejestracyjnym EPE 97, posiadany przez ekipę Fox & Nicholl, brał udział w najbardziej prestiżowych i najbardziej wymagających wyścigach samochodowych, między innymi Grand Prix de l’ACF na torze w Montlhery, RAC Tourist Trophy czy 24-godzinny wyścig w Le Mans w 1937 roku. Auto ścigało się również raz po wojnie, w 1952 roku, właśnie w Goodwood i choć wydawało się wtedy już przestarzałą, szesnastoletnią wyścigówką, bez problemu zakończyło wyścig na czternastej pozycji.

Cena osiągnięta przez LG45R, czyli 1 569 500 funtów jest światowym rekordem cenowym dla tego modelu. Co ciekawe, to już druga aukcja tego auta, organizowana przez Bonhams. Po raz pierwszy EPE 97 został sprzedany przez ten brytyjski dom aukcyjny podczas tygodnia motoryzacyjnego w Monterey w 2008 roku, gdzie uzyskał cenę 1 382 000 dolarów amerykańskich.

Drugim samochodem, pod względem uzyskanej na Goodwood Revival ceny, był OM 665 SS MM Superba z 1930 roku. Ten bolid osiągnął wiele sukcesów w turystycznych rajdach na czas, między innymi wygrał w swojej klasie na Mille Miglia, stąd jego przydomek MM. OM 665 znalazł nowego właściciela za 1 255 900 funtów, czyli kwotę o prawie 15% przekraczającą wycenę domu Bonhams. Bardzo wysokie ceny osiągnęły również dwa przedwojenne bolidy Maserati. Pierwszy, Tipo 4CM Vetturetta z 1933 roku został sprzedany za 427 100 funtów, a drugi, Tipo 6CM Veturetta z 1937, za 606 300. Potwierdza to wysokie zainteresowanie kolekcjonerów przedwojennymi samochodami sportowymi i wyścigowymi.
140928.auto.02.550140928.auto.03.550

zdj – Bonhams

Maranello Rosso – część druga.

Po bardzo udanej aukcji w Monterey, gdzie gwiazda kolekcji Maranello Rosso, czyli Ferrari 250 GTO zostało sprzedane za 38,1 milionów dolarów, czyli najwyższą cenę, jaką kiedykolwiek zapłacono za samochód wystawiony na aukcji, dom aukcyjny Bonhams zaprezentował w Goodwood drugą część kolekcji Fabrizia Violati. Wystawionych na licytacje zostało 10 modeli, w większości popularnych modeli z lat 60., oraz 10 samochodów marki Abarth. Ze sprzedaży tej części kolekcji Maranello Rosso udało się uzyskać 3 510 190 funtów. Poniżej ceny podajemy osiągnięte przez samochody marki Ferrari (jedno auto zostało sprzedane poza aukcją).

Ferrari 250 GT Pinin Farina Coupe 1959 – 259 100 funtów
Ferrari 250 GTE 2+2 Coupe 1962 – 169 500 funtów
Ferrari 365 GTB/4 Daytona Berlinetta 1970 – 505 500 funtów
Ferrari 365 GTC/4 Coupe 1972 – 169 500 funtów
Ferrari 330 GT Series II 2+2 Coupe 1966 – 156 060 funtów
Ferrari 330 GT 2+2 Coupe 1964 – 152 700 funtów
Ferrari 365 GT 2+2 Coupe 1969 – 124 700 funtów
Ferrari F40 Berlinetta 1991 – 634 300 funtów
Ferrari Dino 246 GT Coupe 1970 – 315 100 funtów
140928.auto.04.550140928.auto.05.550

zdj – Bonhams

Michał Wróbel
Lion’s Bank

Pierwsze zdjęcie, źródło: zdj – Bonhams

Niniejszy dokument jest jedynie materiałem informacyjnym do użytku odbiorcy i stanowi wyraz osobistych poglądów jego autora. Niniejsza informacja nie ma na celu nakłonienia Klienta do inwestycji w konkretne aktywa i nie stanowi oferty w rozumieniu przepisu art. 66 Kodeksu cywilnego. Nie powinna być ona w szczególności rozumiana jako forma świadczenia usług doradztwa inwestycyjnego, w szczególności jako rekomendacja inwestycyjna, ani jako inna podstawa do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Skorzystanie z niniejszego materiału jako podstawy bądź przesłanki do podjęcia decyzji inwestycyjnej następuje wyłącznie na ryzyko osoby, która taką decyzję podejmuje, a autorzy opracowania nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za takie decyzje inwestycyjne.

Idea Bank S.A. Oddział Lion’s Bank w Warszawie z siedzibą w Warszawie