Gołębi wydźwięk protokołu EBC
Poznaliśmy zapisy rozmów z marcowego posiedzenia EBC. Widać w nich gotowość do działania i dalszych interwencji rynkowych. Afera Panama Papers idzie dalej - pod ostrzałem premier Wielkiej Brytanii. Nie będzie obniżki Vat ani wzrostu opłaty paliwowej.
Wczoraj o 13:30 poznaliśmy protokół z posiedzenia EBC. Dyskutowane były dalsze obniżki stóp w celu pobudzenia gospodarki. Z drugiej strony dyskutowane były wyłączenia dla ujemnej stopy procentowej depozytów. Analizowano możliwość preferencji i zachęt dla banków, które będą zwiększać kredytowanie. Zwracano również uwagę na istotność powstrzymania deflacji nawet kosztem kolejnych obniżek stóp procentowych. Jak na takie działania reagują rynki? Każde informacje o dalszych obniżkach stóp procentowych powodują, że euro osłabia się względem dolara. Powodem są między innymi inwestorzy korzystający z taniego kredytu w euro, inwestujący te środki po przewalutowaniu za oceanem. Wszelkie informacje o spadku cen kredytowanie w UE zachęcają do takich działań.
Afera Panama Papers ma ciąg dalszy. Pod presją jest obecnie David Cameron, który otrzymał udziały w funduszu offshore po zmarłym ojcu. Udziały te zostały co prawda sprzedane na kilka miesięcy przed objęciem urzędu premiera, aczkolwiek media naciskają na ujawnienie szczegółów operacji finansowych. Gdyby w obecnej sytuacji na dwa i pół miesiąca przed Brexitem doszło do zmiany władz w Wielkiej Brytanii byłby to bardzo zły sygnał dla funta. W takim scenariuszu najprawdopodobniej oglądalibyśmy bardzo silne spadki wyspiarskiej waluty.
Minister Finansów Paweł Szałamacha potwierdził, że nie będzie zapowiadanych w kampanii wyborczej obniżek podatku VAT w 2017 roku. Biorąc pod uwagę wzrost wydatków budżetowych w 2016 roku oczekiwanie, że rząd będzie stać na redukcje podatków byłoby naiwnością zakładając, że chcemy utrzymać deficyt poniżej 3% PKB. Z drugiej strony, tym razem Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zdementowało pomysł podniesienia opłaty paliwowej. Plotka o takich planach trafiła do mediów w związku z niskimi cenami paliw. Skoro kierowcy płacą mało na stacjach to najwyraźniej ktoś uznał, ze logicznie byłoby ich dodatkowo opodatkować, by aż tyle mniej nie płacili. Konsekwencje dla cen paliw po powrocie cen ropy do starych poziomów byłyby łatwe do przewidzenia.
Uszczelnianie programu podatku VAT to nie tylko rodzimy problem. Z tymi samymi problemami mierzą się inne Państwa Unii Europejskiej. Wczoraj Komisja Europejska przedstawiła pakiet zmian, który ma zarówno uprościć przepisy jak i uszczelnić system. Gdyby projekt ten odniósł sukces w budżetach państw członkowskich pozostałoby dodatkowo około 170 mld euro.
Maciej Przygórzewski,
Internetowykantor.pl, Walutomat.pl