Globalna eksplozja AI nie zniszczy lokalnej bankowości
Rozwój sztucznej inteligencji może zwiększyć przewagę dużych banków komercyjnych nad lokalnymi instytucjami finansowymi. Powodów jest kilka. Przede wszystkim banki z pierwszej ligi dysponują znacznie wyższymi budżetami na badania, rozwój i wdrożenia zaawansowanych systemów AI. Mogą zatrudniać ekspertów i kupować drogie licencje. Drugim czynnikiem jest skala danych – a to właśnie one są paliwem dla algorytmów. Instytucje obsługujące miliony klientów mają ogromne możliwości gromadzenia i analizowania informacji, co przekłada się m.in. na personalizację ofert czy precyzyjniejszą ocenę ryzyka kredytowego. Trzeci element to infrastruktura IT. Lokalne banki często korzystają ze starszych, mniej elastycznych systemów, które utrudniają integrację nowych technologii.
– Sztuczna inteligencja stała się symbolem przełomu w bankowości. Dla dużych instytucji komercyjnych to narzędzie skalowania działalności, poprawy efektywności i budowania przewagi konkurencyjnej. Jednak dla sektora spółdzielczego, w tym zrzeszenia SGB, AI może być czymś więcej – szansą na wyrównanie pola gry i stworzenie nowej jakości usług finansowych – przekonuje Piotr Mazur, lider ds. transformacji AI i dyrektor IT w SGB-Banku.
Naturalne więc, że pojawia się pytanie: czy wdrożenia AI powiększą przepaść technologiczną między bankowością komercyjną a lokalną? Zdaniem Piotra Mazura – jeśli spojrzy się na skalę inwestycji największych graczy dysponujących setkami specjalistów, centrami R&D i budżetami liczonymi w setkach milionów złotych, łatwo dojść do wniosku, że mniejsze banki nie będą w stanie nadążyć. Komercyjni liderzy już dziś personalizują oferty kredytowe w czasie rzeczywistym, automatyzują call center, stosują algorytmy predykcyjne do zarządzania ryzykiem oraz wprowadzają rozwiązania biometryczne w płatnościach. – Jeżeli banki lokalne nie podejmą wyzwania, ryzykują, że w oczach klientów – szczególnie młodszych – zostaną uznane za instytucje drugiej kategorii – ostrzega.
Wiele zastosowań
Sztuczna inteligencja to nie jedyne narzędzie podnoszące jakość usług i komfort pracy. Wiele sprawdzonych rozwiązań IT wciąż świetnie sprawdza się w codziennej działalności banków. W Banku BPS każda nowa technologia jest analizowana pod kątem przydatności i potencjału wdrożeniowego. Celem jest wybór rozwiązań najlepiej odpowiadających na potrzeby banków spółdzielczych i całego zrzeszenia. Często oznacza to sięganie po sprawdzone systemy, któ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI