Fundacja Polska Bezgotówkowa: miliard transakcji od początku Programu!
W II kwartale 2022 r. średni obrót na terminal wynosił 6,5 tys. zł, co oznacza 23% wzrost względem analogicznego okresu 2021 r. Większość przedsiębiorców pozytywnie ocenia Program Fundacji – 85% poleca Program innym właścicielom firm.
Czytaj także: Fundacja Polska Bezgotówkowa i Donateo promują innowacje płatnicze >>>
Chcemy nadal wyposażać przedsiębiorców w niezbędne narzędzia do obsługi płatności bezgotówkowych, ale również wyrównywać szanse oraz niwelować występujące w Polsce białe plamy w dostępie do rozwiązań finansowych i cyfrowych.
– Zależy nam na tym, aby dotrzeć z Programem zwłaszcza do osób i przedsiębiorców, którzy nie mieli jeszcze możliwości, aby poznać korzyści wynikające z obrotu bezgotówkowego. Dlatego też, jako Fundacja, prowadzimy szereg działań edukacyjnych, które mają pomóc w zwiększeniu świadomości na temat tego, jak ważny i korzystny jest dla konsumentów wybór sposobu dokonywania płatności. Nasze dane pokazują, że udaje nam się z powodzeniem realizować powierzoną nam misję – mówi Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu, Fundacja Polska Bezgotówkowa.
Najwięcej terminali zainstalowano wśród małych i średnich firm
Zgodnie z wynikami Fundacji, od początku Programu najwięcej terminali zainstalowano wśród małych i średnich firm. Analizując dane z podziałem na województwa i miejscowości, najwięcej terminali wdrożono na Mazowszu, w Wielkopolsce, na Śląsku oraz w miejscowościach
i miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Z kolei najniższy procent zainstalowanych terminali występuje na Podlasiu, w województwach podkarpackim i warmińsko-mazurskim i są to również regiony, gdzie liczba transakcji bezgotówkowych jest najniższa.
Z badań Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce przeprowadzonych na zlecenie Fundacji przez Polasik Research wynika, że pomimo dużego wzrostu udziału płatności bezgotówkowych wśród przedsiębiorców, w niektórych obszarach nadal istnieje duży potencjał rozwoju tego typu płatności. Zaliczyć do nich można przede wszystkim małe sklepy spożywcze, sklepy wyspecjalizowane, księgarnie, sklepy papiernicze, kioski, usługi medyczne, sklepy AGD/RTV/Meble/materiały budowlane, warsztaty i salony samochodowe oraz wszelkiego rodzaju usługi (np. fryzjer, kosmetyczka, naprawy).
Korzystne zmiany w sieci akceptacji
Z perspektywy konsumentów wyraźnie widać korzystne zmiany w sieci akceptacji, jakie dokonały się przez okres działania Fundacji. Szczególnie doceniana jest przez nich szybkość i wygoda płatności zbliżeniowych. Między innymi dzięki temu ostatni rok przyniósł również znaczący wzrost osób planujących korzystać z płatności mobilnych – 47% badanych zamierza rozpocząć płatności smartfonem (vs 30% w 2020).