Forum Usług Płatniczych – Mastercard umożliwia konsumentom korzystanie z najnowszych rozwiązań
Jak pokazują badania Mastercard, 90% Polaków uważa, że płatności zbliżeniowe są bardziej higieniczne niż gotówka, a 46% deklaruje, że z powodu Covid-19 częściej z nich korzysta.
Co równie znaczące, ponad połowa ankietowanych Polaków deklaruje, że dziś rzadziej wybiera płacenie gotówką niż przed epidemią. To bardzo ważny trend, który jest tym istotniejszy, że Polska uważana jest za lidera technologii zbliżeniowej.
Według NBP na rynku polskim funkcjonuje już ponad 44 mln kart płatniczych, a ponad 95% wszystkich płatności kartą realizowanych jest w technologii zbliżeniowej.
Jeśli chodzi o udział płatności bezstykowych w całości liczby transakcji bezgotówkowych kartami, to wg danych Mastercard jesteśmy na 2. miejscu w Europie, zaraz za Czechami. Jednocześnie większość (ponad 60%) transakcji detalicznych w naszym kraju nadal realizowanych jest w gotówce.
Dogonić unijną czołówkę
Kierunek zmian wyznaczają kraje Unii Europejskiej, gdzie stopień płatności bezgotówkowych jest jeszcze wyższy. Wedle danych NBP liczba transakcji bezgotówkowych kartami na 1 mieszkańca to w Polsce około 120 rocznie, podczas gdy średnia dla UE wynosi ponad 150.
Jednocześnie w Polsce na 1 mieszkańca przypada nieco ponad jedna karta płatnicza, a średnia dla UE wynosi 1,6. Kwestia rozwoju płatności bezgotówkowych w znaczącym stopniu opiera się na preferencjach konsumentów, to ich upodobania przekładają się bezpośrednio na to, jakie tendencje się wybijają.
Dziś większość z nich woli płacić kartą niż gotówką, co powinno być drogowskazem dla sprzedawców i dla branży finansowej.
Rośnie popularność płatności mobilnych
Pandemia przyczyniła się również do znaczącego wzrostu popularności płatności mobilnych. Badania Mastercard pokazują, że Polacy, oprócz kart, korzystają przy płatnościach ze smartfonów (36%) i urządzeń wearables (2%).
Ostatnia kategoria ma szansę się upowszechnić dzięki coraz większej dostępności urządzeń mobilnych.
Jako Mastercard umożliwiamy konsumentom korzystanie z najnowszych rozwiązań. Na początku października we współpracy z Xiaomi wprowadziliśmy nową opaskę Xiaomi Mi Smart Band 6 NFC, którą można płacić za zakupy, używając wirtualnej karty płatniczej Mastercard zapisanej w formie tokena w opasce.
Dokąd zmierza open banking ‒ komentarz Małgorzaty Domagały, Dyrektor ds. relacji z klientem i otwartej bankowości w polskim oddziale Mastercard Europe
Po dwóch latach od implementacji dyrektywy PSD2 możemy jasno powiedzieć, że powstawanie ekosystemu otwartej bankowości jest procesem bardziej ewolucyjnym niż rewolucyjnym. Liczba banków i fintechów posiadających licencję KNF na pobieranie informacji o stanie kont klientów w innych instytucjach rośnie stopniowo. Widać przy tym jasno, że w Polsce to banki wiodą prym w obszarze otwartej bankowości.
Dobrze rozwinięta infrastruktura bankowości internetowej i mobilnej w Polsce, przy jednoczesnym, rosnącym poziomie ucyfrowienia społeczeństwa, tworzą obiecujące perspektywy do rozwoju ekosystemu otwartej bankowości w naszym kraju. Jednak jak wynika z raportu Mastercard[1], to kraje skandynawskie i Wielka Brytania dziś najlepiej wykorzystują ekosystem open bankingu. Norwegia ma 194 interfejsy API otwartej bankowości, zaś Wielka Brytania — 166.
Warto śledzić rozwój otwartej bankowości w tych krajach, mogą bowiem być one swoistym papierkiem lakmusowym tego, co być może w niedługiej przyszłości wydarzy się w Polsce. Bez wątpienia warto czerpać lekcje z innych krajów, aby w maksymalny sposób wykorzystać otwartość i skłonność Polaków do korzystania z nowinek.
Otwarta bankowość daje możliwość oferowania zupełnie nowych, innowacyjnych usług finansowych, a w Mastercard chcemy podążać za tym trendem. Wspieramy rozwój open bankingu tak, aby ten nowy ekosystem mógł funkcjonować jak najsprawniej.
Opracowaliśmy pakiet usług, na który składa się m.in. hub łączący banki i fintechy, który pozwala im wymieniać informacje o rachunkach klientów w bezpiecznym środowisku. Chcemy stworzyć jak najlepsze warunki do tworzenia innowacyjnych rozwiązań oraz pomagać bankom i fintechom udostępniać te innowacje klientom. Kluczowe będzie właśnie doświadczenie konsumenta, on bowiem ostatecznie zdecyduje o tym, co się przyjmie.
[1] „Open Banking Readiness: The Future of Open Banking in Europe” (czerwiec, 2021)