Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej 2017: Wizja rozwoju technologii informatycznych w opinii SGB-Banku
Ziemowit Stempin,
wiceprezes zarządu SGB-Banku S.A.
Środowisko, w którym działają banki spółdzielcze, zmienia się w ostatnich latach bardzo szybko. Niektórzy twierdzą nawet, że zakres tych zmian jest większy niż w przypadku banków komercyjnych. Od kilku lat funkcjonujemy w środowisku bardzo niskich stóp procentowych, co w oczywisty sposób jest dla banków sporym wyzwaniem i oznacza potrzebę wyraźniejszego zwrócenia się ku dochodom pozakodeksowym. Poza tym klienci poszukują nowych dróg kontaktu z bankiem, dostęp do bankowości elektronicznej jest już na tyle oczywisty, że mało kto rozpatruje go w kategoriach rozwiązań nowatorskich. Coraz więcej osób korzysta z bankowości mobilnej – dostępu do konta z poziomu smartfonu lub tabletu, czy poszukuje możliwości płacenia telefonem jak kartą płatniczą. Z jednej strony daje to szansę na utrzymanie klientów banków spółdzielczych w ich lokalnym banku, nawet przy zwiększającej się ich mobilności, z drugiej oznacza dla banku inwestycje w technologię i bezpieczeństwo.
Bezpieczeństwo, w szczególności teleinformatyczne, zawsze było dla banków kwestią najwyższej wagi. W ostatnim okresie nabrało jeszcze większego znaczenia. Badania wykazują, że 2/3 Polaków obawia się cyberataku na swoje konto bankowe. Cyberprzestępcy doskonale dopasowują się do trendów rynkowych – wraz ze wzrostem powszechności bankowych aplikacji mobilnych, swoje działania ponownie skoncentrowali na najsłabszym ogniwie, czyli urządzeniu, z którego korzysta klient. Rolą banków staje się więc nie tylko zabezpieczanie własnej infrastruktury, ale też próba objęcia tą ochroną narzędzi, które klienci wykorzystują, by skorzystać z usług bankowych. Kolejne istotne źródło znacznych nakładów inwestycyjnych dla banków to konieczność dostosowania swojej działalności do nowych wymagań regulatorów, zarówno europejskich (PSD2, CRS), jak i krajowych. Wszystkie te przesłanki oznaczają dla wszystkich banków coraz większe obciążenia finansowe.
Co zatem, jako przedstawiciele banków zrzeszających możemy zrobić? Jaką ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI