Forum Liderów Banków Spółdzielczych: Model biznesowy banku spółdzielczego w dobie cyfryzacji
Adam Dudek
prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Limanowej.
Przewodniczący Rady Nadzorczej Banku BPS S.A.
Banki spółdzielcze to z reguły instytucje o lokalnym terenie działania. Znakomicie zatem znają problemy, z którymi zmaga się żyjąca tam społeczność. Z reguły bardzo ściśle współpracują z lokalnymi samorządami oraz organizacjami społecznymi i gospodarczymi funkcjonującymi na terenie ich działania. Banki spółdzielcze, przestrzegając w swej działalności zasad ekonomii społecznej, zyskały uznanie i akceptację w swoich środowiskach. Obecnie negatywnym zjawiskiem, jakie odnotowuje spółdzielczość bankowa, jest zmiana profilu obsługiwanych klientów. Coraz częściej przestają być lojalni w stosunku do instytucji ich obsługujących. Co więcej dotychczasowych klientów niewystarczająco zastępują nowo pozyskiwani.
Nowe wyzwania
Przyczyny tych zjawisk są wielorakie. W środowisku wiejskim mamy do czynienia z przemianami strukturalnymi. Następuje koncentracja ziem – i nic dziwnego, chodzi wszak o osiągnięcie pełnej zdolności produkcyjnej i odpowiedniej dochodowości gospodarstw rolnych. W wielu środowiskach obserwuje się odpływ młodzieży ze wsi do dużych ośrodków miejskich. Zmniejsza się ilość firm prowadzących działalność rolniczą, co ma wpływ na zmianę profilu klientów banków spółdzielczych. W wyniku tych przemian pojawiły się nowe podmioty, które w wielu miejscowościach rozpoczęły współpracę z bankami spółdzielczymi. Są to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa o różnych możliwościach kadrowo-finansowych, a także o ograniczonym potencjale sprzętowym i rynkowym.
Jednocześnie zmienia się sposób obsługi bankowej klientów. Pojawiły się nowe kanały dystrybucji usług bankowych, nowe technologie oraz techniki marketingowe. Te nowe zjawiska w usługach bankowych wymagają od instytucji finansowych posiadania odpowiedniego zaplecza teleinformatycznego oraz kadrowego. I z tym wiele banków spółdzielczych ma problemy. Poniesienie w pojedynkę niezbędnych nakładów na dostosowanie poziomu usług do tych oferowanych przez banki komercyjne, jest z punktu widzenia ekonomicznego nieuzasadnione, ale jednocześnie niezbędne do tego, aby pozyskać klientów młodego pokolenia, którzy zapewnią ciągłość działania tak zasłużonej dla społecznego rozwoju bankowości spół...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI