FOR ocenia pomysły pomocy kredytobiorcom

FOR ocenia pomysły pomocy kredytobiorcom
Fot. stock.adobe.com / Andrii Yalanskyi
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Eksperci Forum Obywatelskiego Rozwoju ocenili zgłaszane przez partie polityczne pomysły pomocy dla klientów banków, którzy zaciągnęli kredyty hipoteczne.

Zanim Rada Polityki Pieniężnej rozpoczęła 6 października 2021 roku serię podwyżek stóp procentowych, trzymiesięczny WIBOR wynosił 0,21%. Obecnie wynosi 5,88%.

Ogromna większość umów kredytowych przewiduje zmienne oprocentowanie, które oparte jest o WIBOR.

Wpływ wzrostu WIBOR 3M z 0,21% do 5,79% (marża 2 pkt proc.)

Kredyt na okresWzrost raty o
5 lat14,5%
10 lat29,3%
15 lat44,4%
20 lat59,6%
25 lat74,6%
30 lat89,2%
Źródło: FOR, „Lekarstwo gorsze od choroby. Ocena propozycji pomocy kredytobiorcom”

Co proponowały partie polityczne?

W lutym 2022 roku w mediach pojawiła się  propozycja „zamrożenia stawek WIBOR”. Temat podjęła Lewica, która przedstawiła projekt ustawy przewidującej dopłatę do odsetek w kwocie odpowiadającej 2 pkt proc.  i zapowiedziała zgłoszenie projektu ustawy o „zamrożenia stawek WIBOR” na poziomie z 1 grudnia 2021 roku.

Platforma Obywatelska, która początkowo projekt Lewicy uznała za populistyczny, zgłosiła własny, przewidujący zamrożenia stawek WIBOR na poziomie z końca grudnia 2021 roku.

PSL przedstawił z kolei projekt znoszący marżę w kredytach hipotecznych.

Co proponuje rząd?

25 kwietnia propozycje wsparcia dla kredytobiorców przedstawił Mateusz Morawiecki. Przewidują:

– 3 miesiące „wakacji kredytowych” w roku (od przesuniętych w czasie rat kredytobiorcy nie płaciliby odsetek);

– dofinansowanie przez banki Funduszu Wsparcia Kredytobiorców;

– wprowadzenie od 2023 roku nowego wskaźnika referencyjnego w miejsce WIBOR-u.

Ile zapłacą banki?

Polska 2050 zaproponowała zmiany, ułatwiające dostęp do Funduszu Wsparcia Kredytobiorców i zwiększające wielkość wsparcia z 72 tys. zł do 144 tys. zł. Projekt ten nie wymagałby dofinansowania Funduszu. Koszty pozostałych projektów ponosiłyby banki. 

Według wyliczeń FOR projekt Lewicy kosztowałby w 2022 roku 14,6 mld zł, a w 2023 16,6 mld zł.

Projekt Platformy Obywatelskiej kosztowałby 10 mld zł w 2022 roku i 10 mld zł w 2023.

Projekt PSL obciążałby banki kosztem 8 mld zł w 2022 roku i 8 mld zł w 2023 roku.

Projekt rządowy stanowiłby dla banków koszt 3,6 mld zł w roku 2022 i 5,2 mld zł w roku 2023.

Projekt Polski 2050 nie wiązałby się z dodatkowymi kosztami.

Pomoc czyim faktycznie kosztem?

Eksperci FOR zwracają uwagę, że propozycje Lewicy, PO i PiS zakładają, że pomoc byłaby kierowana do wszystkich kredytobiorców hipotecznych.

Tymczasem w okresie, kiedy stawki WIBOR były rekordowo niskie, zawarto zaledwie 17% wszystkich czynnych umów kredytu złotowego.

Kredytobiorcy, którzy zaciągnęli kredyt wcześniej, przez długi czas byli beneficjentami obniżek stóp a jednocześnie wzrostu wynagrodzeń i nie powinni mieć większych problemów ze spłatą rat.

Propozycje ignorują interesy:

– klientów banków, którzy otrzymają niższe odsetki od swoich lokat  i potencjalnych kredytobiorców, którzy zapłacą wyższe marże;

– akcjonariuszy banków, w tym członków otwartych funduszy emerytalnych, drobnych inwestorów indywidualnych, uczestników funduszy inwestycyjnych i programów emerytalnych z trzeciego filara (IKE, IKZE, PPE, PPK)

– podatników – uderzenie w zyski banków obniży wpływy podatkowe;

– kredytobiorców, którzy zdecydowali się na droższy kredyt z okresowo stałą stopą.

Źródło: aleBank.pl