First DataTM: Spółdzielcy chcą być w mobilnej awangardzie
Wojciech Małaszewicz,
dyrektor rozwoju produktów w First Data Polska S.A
Robert Tórz,
dyrektor departamentu bankowości internetowej, mobilnej oraz kart, SGB-Bank S.A
Trwają prace nad kolejną wersją aplikacji mobilnej SGB-Banku. Lista zmian i nowości jest imponująca, a po ich wdrożeniu klienci zyskają jedno z najbardziej rozbudowanych narzędzi do codziennych zakupów i zarządzania finansami osobistymi.
„Przebieg projektu pokazuje, jak wielki potencjał ma bankowość spółdzielcza, kiedy sięgnie po nowoczesne rozwiązania i wykorzysta efekt synergii i skali całego zrzeszenia” – mówi Robert Tórz, dyrektor departamentu bankowości internetowej, mobilnej oraz kart w SGB-Banku S.A.
Aby być pionierem, nie trzeba być pierwszym na każdym etapie
Początkowo aplikacja mobilna SGB ograniczała się jedynie do płatności HCE wirtualnymi kartami VISA. Ale już wówczas bank znajdował się w czołówce polskiego i światowego rynku wśród instytucji finansowych, które udostępniły klientom zbliżeniowe płatności mobilne. Użytkownicy aplikacji mogli przeglądać miesięczną historię płatności, ustawić kartę domyślną czy odświeżyć klucze kryptograficzne autoryzujące płatności HCE.
Wirtualnymi kartami VISA zarządza First DataTM Mobile Platform – system udostępniony przez First Data Polska, z którym SGB-Bank dokonał integracji. Premiera aplikacji Portfel SGB miała miejsce w listopadzie 2016 roku. Jej druga odsłona rok później przyniosła kolejne zmiany funkcjonalne, które są efektem integracji jednej aplikacji mobilnej z blisko 200 systemami Banków Spółdzielczych.
„To ciekawy przykład, jak mobilność oraz digitalizacja jednej usługi czy obszaru wpływa na całość organizacji, zmienia ją i pozwala stworzyć konkurencyjny i innowacyjny produkt dla klientów” – mówi Wojciech Małaszewicz, dyrektor ds. produktów dla instytucji finansowych First Data Polska.
Wprowadzenie w listopadzie mobilnej płatności było możliwe dzięki jednolitemu i scentralizowanemu systemowi przetwarzania kart płatniczych, którym zarządza First Data Polska. Każdy z banków zrzeszonych w SGB był do niego podłączony, wydając takie same karty. Ich wirtualizacja na potrzeby aplikacji odbywała się również przez First DataTM Mobile Platform.
Statystyki pokazują, że klienci oczekują jednak więcej niż tylko mobilnego portfela. Portal PRnews.pl wylicza, że blisko 3 mln, a może nawet 3,5 mln klientów używa do bankowania tylko smartfonu i aplikacji mobilnej. To połowa lub więcej wszystkich użytkowników aplikacji mobilnych, którzy je zainstalowali i z nich korzystają. Jest jeszcze grupa używająca serwisów lite i RWD dostępnych przez przeglądarkę internetową na urządzeniu mobilnym. Łącznie już 10 mln klientów korzysta z mobilnej bankowości.
Mobilnie dla wszystkich
Jednak mobilne bankowanie to nie tylko płatności NFC. To także na przykład kontrola stanu salda i wykonywanie przelewów. Aby z takich funkcji mogli korzystać klienci SGB, aplikację musiałby wprowadzić każdy ze 197 banków zrzeszenia osobno – ze względu na różnice w ofercie, cenniku i przede wszystkim w systemach informatycznych. Jednak Banki Spółdzielcze zwyczajnie nie dysponują takim budżetem IT. Choć rozproszenie ofert i systemów z jednej strony jest unikatową przewagą – zrzeszenie SGB ma największą liczbę placówek – to z drugiej stanowi przeszkodę.
Rozwiązanie stanowi wspólny produkt, integrujący całą grupę, czyli jedno konto oferowane przez wszystkie zrzeszone banki. Bank SGB podjął się realizacji tego przedsięwzięcia wspólnie z partnerami – First Data Polska, Norbsoft i Mastercard. W efekcie powstało „Konto za złotówkę”, którego ważnym element stanowi nowa wersja aplikacji Portfel SGB 2.0. Jej użytkownicy zyskali dostęp do salda niezależnie od tego, w którym banku zrzeszenia założyli nowy rachunek, a także możliwość sprawdzenia środków dostępnych dla każdej karty płatniczej SGB, podglądu historii transakcji kartą i zarządzania kartą kredytową. Było to możliwe dzięki wpięciu wszystkich systemów bankowych poprzez interfejsy API do systemów First Data Polska.
|
Nowa aplikacja pojawiła się w grudniu 2017 roku. Jest dostępna bezpłatnie dla klientów zrzeszonych banków ze smartfonami z systemem Android i iOS (iPhone), jak również dla każdego Banku Spółdzielczego SGB, niezależnie od wykorzystywanych systemów informatycznych, bez konieczności wdrażania zmian.
„First Data, nasz wieloletni partner strategiczny, zapewniła bezcenne wsparcie technologiczne w budowie nowej wersji Portfela SGB. Dzięki odwróceniu modelu integracji stworzyliśmy aplikację do codziennego bankowania, która pokonała bariery związane z dużym rozproszeniem systemów bankowych SGB” – mówi Robert Tórz.
Po 2 miesiącach od wdrożenia z aplikacji Portfel SGB 2.0 skorzystało ponad 2 000 aktywnych użytkowników (liczba zarejestrowanych Portfeli 2.0). Od tamej pory aplikację pobrano już ponad 10 tys. razy.
„Portfel SGB 2.0 zakończył drugi etap projektu i przeszliśmy do realizacji kolejnych. Dzięki aplikacji SGB zyskało platformę do rozwoju najnowszych produktów bankowości mobilnej na rynku” – mówi Wojciech Małaszewicz z First Data Polska.
O tym, jak bardzo klienci oczekują nowoczesnych usług płatniczych, bank przekonał się po integracji e-przelewów na popularnych platformach płatności internetowych.
„Wzrosty w SGB są spektakularne, co potwierdzają wyniki badania potrzeb klientów, którzy oczekiwali od nas nowoczesnych form płatności. Kiedy je wprowadziliśmy, natychmiast zaczęli z nich korzystać” – podkreśla Robert Tórz.
Czas na Portfel SGB 3.0
Kolejna wersja aplikacji pokazuje, że bank uważnie wsłuchał się w głosy klientów. Nowym instrumentem płatniczym będzie BLIK do transakcji w terminalach i internecie, wypłat z bankomatów i przelewów na numer telefonu.
Znacząco poszerzy się zakres zarządzania kartami w aplikacji w trybie online 24/7 – pojawią się zmiany limitów gotówkowych, bezgotówkowych i internetowych, blokowanie i zastrzeganie kart, a także blokowanie możliwości dokonywania transakcji zagranicznych.
Dzięki najnowszej wersji First DataTM Mobile Platform klienci SGB będą mogli dodać do aplikacji stokenizowane karty Visa lub Mastercard i płacić nimi zbliżeniowo. Docelowo pojawi się także możliwość dodania kart do portfeli Apple Pay oraz Google Pay.
„W dobie obecnej cyfryzacji w kraju i na świecie nie można udawać, że mobilność nas nie dotyczy. Po wejściu w życie dyrektywy PSD II i jeszcze większym zaangażowaniu fintechów ten kanał na pewno będzie dominujący w obszarze codziennego bankowania w segmencie klientów detalicznych. Obszar płatności to kolejny ciekawy temat, który podlega ciągłej digitalizacji – płatność musi być szybka prosta i wygodna, praktycznie bezwarunkowa. Musimy zatem działać wspólnie i dostarczać klientom Banków Spółdzielczych SGB nowoczesnych narzędzi mobilnych w trybie priorytetowym” – uzasadnia listę nowości Robert Tórz.
I dodaje, że Polska jest krajem bardzo rozwiniętym w obszarze nowych technologii, co dodatkowo zwiększa oczekiwania klientów, a nadchodzące zmiany w zakresie PSD II umożliwią oferowanie nowoczesnych usług finansowych również zagranicznym podmiotom i fintechom – np. Revolut, N26, Uber. Co wpłynie na konkurencyjność oferty bankowej, w tym spółdzielczej.
Więcej niż bankowanie
Wzmocnienie serwisu kartowego obsługiwanego w mobilnym portfelu to nie wszystko. SGB nie zapomina o dodatkowych usługach, które bardzo ułatwią codzienne życie. Jak pokazuje badanie #MobilnyPortretPolaka, przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Banku Millennium w grudniu 2017, 71% posiadaczy smartfonów w ciągu ostatniego roku zrobiło zakupy lub zamówiło usługę za pomocą telefonu.
„Wyraźnie widać, jak mocno mobilność stała się naszą codziennością. Dlatego w naszej aplikacji pojawią się możliwości: zakupu biletów PKP, komunikacji miejskiej, opłacenia parkingu, zakupu doładowania telefonu, a nawet ubezpieczenia turystycznego. Myślimy też przyszłościowo i nie wykluczamy współpracy z fintechami w obszarze udzielania kredytów – zapowiada Robert Tórz. „Ułatwimy życie naszym klientom i kolejny raz pokażemy, że spółdzielcy z SGB są w mobilnej awangardzie!” – podkreśla.