Finansowa dwudziestolatka bez retuszu
W czasie tegorocznego XIV Europejskiego Forum Bankowo-Ubezpieczeniowego eksperci wskazywali przemiany, które powoli, ale konsekwentnie zmieniają podejście Polaków do gospodarowania pieniędzmi. Jako kluczowy trend wskazano digitalizację, stawiającą wyzwania przed całym sektorem bankowo-ubezpieczeniowym. Zastanawiano się również, jaką rolę w kolejnych 20 latach mają pełnić instytucje finansowe.
XIV Europejskie Forum Bankowo-Ubezpieczeniowe, odbywające się w dn. 28-29 maja w Warszawie, zgromadziło ponad 200 ekspertów i zarządzających z branży finansowej. Jedno z największych dorocznych wydarzeń na styku bankowości i ubezpieczeń było pełne dyskusji i wizji rozwoju tych segmentów gospodarki w nadchodzącym 20-leciu. Organizatorem wydarzenia była Grupa Ubezpieczeniowa Europa.
Dotrzeć do klienta i go zrozumieć
Temat, wokół którego toczyły się dyskusje w tym roku, to „Finansowa dwudziestolatka” – eksperci skupiali się na omawianiu kluczowych dla kolejnych dekad trendów, ale także nie uciekali od podsumowań ostatnich 20 lat funkcjonowania wolnego rynku w Polsce.
– W naszej polityce musimy mieć busolę, musimy wiedzieć, gdzie zmierzamy. Choć państwo ma wiele mankamentów, warto pamiętać, że kryzys finansowy z 2008 roku pokazał także słabości wolnego rynku. Dlatego właśnie ważne jest wypracowanie rozwiązań dobrych zarówno dla regulatora, jak i biznesu – stwierdził prof. Marek Belka, prezes Narodowego Banku Polskiego w wystąpieniu podsumowującym 25 lat transformacji wraz z rekomendacjami na przyszłość. Odniósł się także do tematu stabilności systemu emerytalnego. – Konieczne jest efektywne wykorzystywanie długoterminowych oszczędności tak, aby działały one na korzyść gospodarki. Tylko takie podejście pozwoli na godne emerytury – dodał.
Wtórował mu Prezydent Aleksander Kwaśniewski, który podzielił się z uczestnikami konferencji swoimi przemyśleniami dotyczącymi zmian we współczesnym świecie.
– Nasza przyszłość definiowana jest przez cztery główne czynniki. Najwyraźniejszym z nich jest zmiana technologiczna, która ciągle przyspiesza. Drugim czynnikiem jest demografia w skali globalnej. Starzejące się społeczeństwo w Europie zderza się z rosnącym populacjami Afryki i Azji. Musimy przyjąć do wiadomości, że bez imigrantów Europa nie da sobie rady, a my jako kraj nie jesteśmy dobrze przygotowani na absorbcję imigrantów. Trzecim czynnikiem jest ekonomia. Wyzwaniem będzie zarówno zwiększenie roli regulatorów, jak i problem rozwarstwienia społecznego czy bezrobocia wśród młodych ludzi – podkreślił Prezydent Aleksander Kwaśniewski. – Ład polityczny jest kolejnym czynnikiem kształtującym przyszłość. Świat unilateralny jest już „passe”. Nadszedł czas na świat multilateralny z wieloma ośrodkami wpływów. Powinniśmy zdawać sobie sprawę, że dopóki nie wykształci się nowy podział świata, czeka nas okres napięć i tworzenia nowego ładu – podkreślił.
Dla biznesu kluczowe zawsze było i będzie poświęcanie dużej uwagi klientom i ich potrzebom. Mimo upływu lat niezmiennie podstawą sukcesu jest dobre zrozumienie oczekiwań tych, do których kierujemy nasze produkty lub usługi.
– Dwudziestoletnia historia Grupy Ubezpieczeniowej Europa pokazuje, jak spektakularnie można przejść drogę od debiutanta do lidera branży dzięki uważnemu wsłuchiwaniu się w głos klientów, szukaniu dla siebie specjalizacji i konsekwencji w działaniu – powiedział Jacek Podoba, prezes Grupy Europa.
Jacek Podoba zwrócił też uwagę na to, że pomimo 20 lat doświadczenia w segmencie ubezpieczeniowym Grupa Europa to nadal stosunkowo młoda i otwarta na nowe rozwiązania instytucja na polskim rynku.
Marki mają zmieniać świat
Dr Leszek Czarnecki, jeden z prelegentów pierwszego dnia Forum, wskazał kluczowe czynniki udanej współpracy pomiędzy sektorem bankowym i ubezpieczeniowym, odnosząc się zarówno do historii Grupy Europa, jak i pozostałych graczy tych rynków.
– Patrząc z perspektywy ostatnich 20 lat wyzwania, przed którymi dzisiaj stają towarzystwa ubezpieczeniowe w Polsce niczym nie odbiegają od tych, z którymi mierzą się ubezpieczyciele w innych krajach. W porównaniu ze sposobem działania w połowie lat 90 to prawdziwy skok w przyszłość – stwierdził dr Leszek Czarnecki.
W swoim wystąpieniu podkreślił, iż bancassurance może działać na korzyść sektora finansowego, jednak musi spełniać pewne kluczowe warunki. Ważne jest, aby dla biznesu ubezpieczeniowego inwestycje w odrębną gałąź sektora finansów nie były traktowane jako podstawa biznesu. Równocześnie celem współpracy banków i ubezpieczycieli powinno być zwiększanie efektywności działania obydwu instytucji.
Konsumenci w XXI wieku stali się prosumentami – świadomie wybierają produkty porównując warunki i weryfikując informacje w Internecie. Digitalizacja jest jednym z kluczowych trendów, który zmieni obraz również sektora bankowo-ubezpieczeniowego. Największym wyzwaniem, które stoi teraz przed instytucjami finansowymi, jest wykorzystanie szybko rozwijających się technologii w sposób nie tylko bezpieczny, lecz również w zgodzie z oczekiwaniami dzisiejszych klientów. Te natomiast dynamicznie się zmieniają. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i coraz częściej oczekują od firm intensywnych działań. Ich zdaniem marki powinny zmieniać świat na lepszy.
Patrz globalnie, dostrzegaj detale
Debata „Finanse przyszłości” skoncentrowała się na trzech zagadnieniach: cyberwalucie, urządzeniach, które zastąpią portfele i przyszłych sposobach interakcji klientów z instytucjami finansowymi. Uczestnicy dyskusji zgodnie przyznali, że upowszechnienie smartfonów jako głównego narzędzia obsługi finansowej będzie możliwe dopiero wtedy, gdy będzie on umożliwiał pełną funkcjonalność rozproszoną obecnie w różnych kanałach dostępu. Najbardziej widoczne jest to w obszarze płatności, gdzie karta zbliżeniowa ciągle wygrywa z płatnością telefonem.
Uczestnicy zastanawiali się nad pytaniem, czy za 20 lat oddziały banków przestaną istnieć. Zdania były podzielone, ale wspólnym wnioskiem jest to, że na pewno będą mniej liczne i w innej formie niż te, które funkcjonują dzisiaj. Spotkanie z obsługującym nas człowiekiem nadal będzie miało wartość. Rozwiną się nowe platformy komunikacji, które będą dedykowane dla specyficznych odbiorców.
Zmieniające się potrzeby i rozwijająca się technologia będą ewoluowały w stronę rozbudowanej analityki i inteligencji po stronie banków, która ograniczy interakcję klienta z bankiem i wyeliminuje uciążliwe usługi tak, że będą one realizowane bez udziału klienta. Wygrają ci, którzy będą potrafili działać w tle w taki sposób, aby zaspokajać potrzeby bez angażowania klienta.
– W tym modelu istnieje jednak zagrożenie wyczuwalne dla części osób, która może poczuć się inwigilowana i odnieść się z niechęcią do instytucji finansowej – podkreślił Maciej Samcik, dziennikarz ekonomiczny Gazety Wyborczej w czasie panelu dyskusyjnego „Finanse przyszłości”.
Poza rewolucją technologiczną wyzwaniem dla współczesnych firm jest ciągle zmieniająca się rzeczywistość. Powoduje to, że stare schematy i wzory zachowań nie przynoszą takich rezultatów, jakich dotychczas można było się spodziewać. Ma to także swoje odzwierciedlenie w obszarze rozwoju organizacji i tworzeniu atrakcyjnego środowiska pracy. Nowe pokolenia na rynku pracy oceniają pracodawców innymi kryteriami niż ich poprzednicy. Branża finansowa nie należy już do najatrakcyjniejszych pracodawców i musi nauczyć się konkurować np. z sektorem nowych technologii.
Liderzy przyszłości, którzy działają w intensywnie zmieniającym się świecie, muszą zachowywać się i współpracować inaczej niż do tej pory. Łączenie spojrzenia globalnego z ujęciem mikro, duże zaangażowanie i zrozumienie celu, efektywne zarządzanie swoją energią – to tylko niektóre z niezbędnych cech lidera zmieniającego się świata.
XIV Europejskie Forum Bankowo-Ubezpieczeniowe odbywało się pod patronatem Związku Banków Polskich i Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Alicja Hamkało
Kierownik Biura Komunikacji
TU Europa SA
TU na Życie Europa SA