Finanse w czołówce technologicznej rewolucji

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

deutsche.bank.03.400x118Widać to na ulicy, w biurach i szkołach, przy rodzinnych stołach i podczas spotkań przyjaciół - urządzenia mobilne, a przede wszystkim smartfony, odgrywają coraz większą rolę w naszym codziennym życiu. Co prawda w skali światowej czy europejskiej, Polacy nie znajdują się w peletonie technologicznej rewolucji, ale również u nas powszechna "smartfonizacja" staje się faktem. Rozwój internetu i nowoczesnych technologii zmienia sposób, w jaki pracujemy, utrzymujemy kontakty i zarządzamy swoimi finansami.

Jak wynika z raportu „Digital, Social & Mobile in 2015” przygotowanego przez serwis „We Are Social”, już w 2014 r. liczba unikalnych użytkowników telefonów komórkowych na świecie przekroczyła 50 proc. ludności. Wszystko wskazuje na to, że w roku 2015 odsetek ten znacząco wzrośnie. Z kolei z danych firmy Ericsson wynika, że smartfony stanowią już ponad 38 proc. wszystkich aktywnych komórek na świecie. Jednym z przodujących w tej kwestii regionów świata jest Europa Zachodnia, gdzie według szacunków firmy Statista, pod koniec przyszłego roku smartfon w kieszeni będzie miało już ponad 60 proc. mieszkańcow. Do roku 2018 odsetek ten ma wzrosnąć do ponad 67 proc.

151210.deutsche.bank.01.489x326

Ta postępująca „smartfonizacja” w  coraz większym stopniu wpływa na nasze codzienne zachowania. Większość zdjęć wykonujemy telefonem, jesteśmy stale obecni w mediach społecznościowych, dzięki nawigacji GPS, zawsze dokładnie wiemy, gdzie w danej chwili się znajdujemy. Takich czynności można by wymieniać bez liku. Wśród nich znajdują się również mobilne metody zarządzania finansami osobistymi i rachunkami bankowymi oraz nowe sposoby płatności, do których nie potrzeba już ani gotówki, ani karty.

Jak pokazało badanie opublikowane niedawno przez Fundację Orange, zarządzanie finansami jest drugim (po wyszukiwaniu informacji) obszarem naszego życia, na który postęp technologiczny i upowszechnienie się internetu wpłynęły najbardziej w ciągu ostatnich 10 lat. Co ciekawe, na ten finansowy aspekt wskazywano częściej, niż na komunikowanie się ze znajomymi, słuchanie muzyki i oglądanie filmów czy nawet dokonywanie zakupów.

– Banki uważnie śledzą zachodzące zmiany zachowań konsumentów i stale na nie reagują. Zapewnienie klientom dostępu do konta i możliwości wykonywania podstawowych operacji przez komórkę jest dziś absolutną koniecznością – komentuje Marcin Kotarba, Dyrektor Dep. Strategii i Analiz Deutsche Bank, gdzie niedawno wdrożony został nowy serwis transakcyjny na urządzenia mobilne. Umożliwia on klientom stały dostęp do usług banku poprzez smartfony i tablety, bez konieczności instalacji dodatkowych aplikacji. – Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deutsche Bank wynika, że już niemal dwie trzecie Polaków posiada smartfona, a ok. 30 proc. korzysta z własnego tabletu. Dlatego ze względu na tę właśnie „multisprzętowość” nasz serwis przygotowaliśmy w technologii responsive web design (RWD). W dzisiejszych czasach to absolutna konieczność – podsumowuje Marcin Kotarba. Technologia RWD sprawia, że strona internetowa bankowości elektronicznej automatycznie dostosowującej się do ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana. Dzięki temu czy to na smartfonie czy na tablecie, bez względu na typ urządzenia, można dokonać tych samych operacji, korzystając ze zbliżonej nawigacji. Przelewów czy innych transakcji można dokonywać bez konieczności instalowania dedykowanej aplikacji w telefonie.

We wspomnianym badaniu Deutsche Bank, 9 proc. respondentów zadeklarowało, że dokonuje operacji na swoim koncie przy pomocy telefonu, korzystając z mobilnej bankowości. Choć odsetek ten może jeszcze nie wydawać się imponujący, to – jak oceniają eksperci – liczy się duży potencjał wzrostu kanałów mobilnych w bankowości. Według Obserwatorium.biz na koniec przyszłego roku może w Polsce przybyć ok. miliona klientów bankowości mobilnej. W ten sposób swoimi finansami będzie zarządzało już 5,5 mln osób w naszym kraju.

– Udostępniane na smartfony rozwiązania, w postaci dedykowanych aplikacji bankowości mobilnej albo responsywnych stron internetowych (RWD) serwisów transakcyjnych, sprawiają, że kanał mobilny jest dziś pełnoprawnym środowiskiem transakcyjnym – podsumowuje Marcin Kotarba z Deutsche Bank.

Źródło: Deutsche Bank