Ferie zimowe: dzieci zaczynają odpoczynek, rodzice liczenie pieniędzy
Trwa sezon ferii zimowych. Uczniowie pięciu województw – lubelskiego, łódzkiego, podkarpackiego, pomorskiego i śląskiego mogą cieszyć się wypoczynkiem. Po dziesięciodniowej przerwie świątecznej i święcie Trzech Króli, przyszedł czas na dwutygodniowe zimowisko, które potrwa aż do 26 stycznia 2020 r. W całej Polsce ferie potrwają niemal do 23 lutego.
Czas dużych wydatków
Przerwa zimowa to czas relaksu i odpoczynku – dla dzieci. Dla rodziców to okres, który wiąże się z dużymi wydatkami. Jak wynika z badania “Polaków portfel własny – rodzina w szkole”, realizowanego na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów, aż 34 proc. rodziców uważa, że koszty związane z wyjazdami na ferie i szkolnymi (typu zielona czy biała szkoła) stanowią największe obciążenie domowego budżetu w trakcie całego roku szkolnego. Niestety, aż 28 proc. respondentów rezygnuje z wysyłania dzieci na zimowy wypoczynek, właśnie ze względu na ograniczenia finansowe.
– Rodzice, w ramach zdroworozsądkowego podejścia do budżetu rodzinnego muszą rezygnować z wielu wydatków na przyjemności, a do takiej kategorii zalicza się m.in. wyjazd zimowy dziecka – mówi Agnieszka Kociemska, zastępca dyrektora Pionu Kredytów Konsumenckich Santander Consumer Banku. – Badani często jednak deklarowali, że gdyby posiadali dostęp do dodatkowych pieniędzy w ramach np. limitu kredytowego na karcie kredytowej, częściej wysyłaliby dzieci na ferie zimowe lub wyjazdy organizowane przez szkołę.
Karta kredytowa polisą na nieprzewidziane zdarzenia
Jak wynika z najnowszego badania Santander Consumer Banku, wykonanego na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – kochamy okazje” karta kredytowa w portfelu podróżnika (nie tylko rodzica) to przede wszystkim rodzaj polisy na nieprzewidziane zdarzenia. Pytani o to, do czego podczas ferii może przydać się karta kredytowa, Polacy wskazują przede wszystkim na możliwość pokrycia kosztów leczenia czy wypadku (42,6 proc. wskazań). Na drugim miejscu znalazły się wydatki związane z awarią samochodu (32,5 proc.). Na wysokim, trzecim miejscu, znalazło się niespodziewane bankructwo biura podróży (27 proc.).
Bezpośrednio za pierwszą trójką wskazywano takie scenariusze wykorzystania karty kredytowej, jak zakup pamiątek, ubrań czy innych urlopowych “zachcianek” (11,8 proc.), rezerwacja noclegu (10,2 proc.), czy opłacenie biletu lotniczego lub spontaniczny zakup dodatkowej, fakultatywnej wycieczki (ok. 9,5 proc. dla obu). Co ciekawe, kartą za dodatkowe zachcianki bardziej skłonni będą płacić mężczyźni (15 proc. w porównaniu z zaledwie 8,2 proc. kobiet). Panowie będą też z większym prawdopodobieństwem płacić kartą kredytową za bilet lotniczy (13,4 proc., w porównaniu z 5,4 proc. kobiet).
– Wyniki badania pokazują, że Polacy postrzegają kartę kredytową jako przydatny środek płatniczy, ale i swoistą polisę bezpieczeństwa na wypadek, gdy coś podczas wypoczynku pójdzie nie tak – dodaje Agnieszka Kociemska z Santander Consumer Banku, wydawcy karty kredytowej TurboKARTA. – Możliwość pokrywania kartą kredytową niespodziewanych wydatków jest postrzegana jako ważniejsza, niż takie klasyczne sytuacje kiedy jej używamy, jak rezerwacja hotelu, samolotu, samochodu, czy po prostu zakupy.
Czytaj także: Ferie zimowe za granicą: ile zapłacimy za wypadek na stoku?
Jak pokazało badanie Santander Consumer Banku, kwestie związane ze zdrowiem i bezpieczeństwem stawiane są na pierwszym miejscu niezależnie od wykształcenia, miejsca zamieszkania, dochodu czy wieku respondentów. W największych miastach, takich jak Kraków, Poznań czy Wrocław, najwięcej znajdziemy osób, które karty kredytowej użyłyby do rezerwacji noclegu przez serwisy do tego przeznaczone. Karta kredytowa to środek płatniczy najbardziej popularny wśród osób w wieku 18-29 i 40-49 lat. Młodsi byliby w czasie ferii zimowych zainteresowani przede wszystkim możliwością opłacenia tym sposobem paliwa (17,6 proc.). Z kolei badani w wieku 40-49 lat będą bardziej skłonni użyć karty do wykupienia dodatkowych wycieczek (13 proc.).
Badanie w ramach raportu Polaków portfel własny kochamy okazje zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów, metodą telefonicznych, standaryzowanych rozmów. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa osób dorosłych. Próba n=1000.