EKF 2019. Firmy technologiczne „zjedzą” system bankowy?
Podczas sesji „New Tech – wizje, trendy, wyzwania”, której gospodarzem był PKO Bank Polski, paneliści powrócili do modnego w ostatnich miesiącach tematu konkurencji pomiędzy sektorem bankowym a firmami technologicznymi, które coraz śmielej rozwijają swoją działalność na rynku finansowym.
Na pytanie Zbigniewa Jagiełły, prezesa PKO BP, czy banki będą dla firm technologicznych przystawką, odpowiedział m.in. Paweł Jakubik, członek zarządu z polskiego oddziału Microsoft. Według niego, w rywalizacji pomiędzy bankami a fintechami nikt nikogo nie musi „zjadać”, ale chodzi o to, by każdy mógł osiągać swoje biznesowe cele. Co więcej, można nauczyć się współpracy, której efektem będzie duża, nowa wartość dla rynku. Jako przykład podał stworzenie przez polskie banki systemu płatności Blik.
Czytaj także: EKF 2019. Bank oczami klienta: konieczne narzędzie czy zaufany partner?
Konieczność poszerzania swoich umiejętności technologicznych
Eksperci podkreślali, że najbliższe lata przyniosą firmom i ich pracownikom wyzwania
w postaci konieczności poszerzania swoich umiejętności technologicznych. Kto chce się rozwijać, będzie musiał ciągle się uczyć. Często niezbędne okaże się też przestawienie całej organizacji na nowe tory, by np. dzisiejszy tradycyjny bank w przyszłości stał się firmą technologiczną z licencją bankową.
O swoich doświadczeniach w trakcie panelu opowiadał m.in. Ashley Benigno, Group Director w Fjord Part of Accenture. Wskazywał on, że firmy muszą odpowiedzieć sobie na pytanie, jak dużą ilością informacji na temat swoich klientów muszą dysponować. Wiele osób będzie bowiem zwracać większą uwagę na kwestie związane ze swoją prywatnością, dążąc do minimalizacji danych. Takie wyznaczenie granic wykorzystania informacji będzie też sprzyjało budowaniu zaufania wśród klientów.
Wykorzystywanie technologii mobilnych w usługach finansowych
Uczestnicy dyskusji zwrócili również uwagę na silny trend, jakim jest wykorzystywanie technologii mobilnych w usługach finansowych. Jak powiedział Robert Bednarski, szef Facebooka na Europę Środkowo-Wschodnią, już 60 proc. klientów banków chciałoby mieć spersonalizowane usługi – ci klienci korzystają z technologii mobilnych we wszystkich dziedzinach życia.
Przedmówcom wtórował Jarosław Królewski – CEO firmy Synerise – który podkreślił, że jego firma właśnie po to wciąż rozwija swoje technologie SaaS, On-Premise i Private Cloud, aby wesprzeć możliwość personalizacji i optymalizacji usług bankowych. Zaznaczył on, że zmiany te nie dotyczą jedynie sektora finansowego, bo rozwiązania i innowacje proponowane przez firmę równolegle wspierają rozwój sektorów takich jak Retail, Automotive, E-commerce.
Jaką drogą będą musiały pójść banki?
Nie ma wątpliwości co do tego, że banki będą musiały pójść tą drogą. Muszą mieć też na uwadze to, że klienci szukają nowych rozwiązań i wielu z nich przedkłada je ponad lojalność wobec instytucji finansowej. Robert Bednarski wskazał, że 40 proc. konsumentów jest gotowych zmienić dostawcę usług finansowych, jeżeli nowy podmiot zapewni im lepsze rozwiązania.