Edukacja. Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości: Bez współpracy różnych środowisk nie ma edukacji finansowej

Edukacja. Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości: Bez współpracy różnych środowisk nie ma edukacji finansowej
Fot. WIB
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Mieszkańcy obszarów wiejskich oceniają własną świadomość ekonomiczną znacznie gorzej aniżeli osoby zamieszkujące duże miasta. To jedna z najważniejszych konkluzji badania, przeprowadzonego w ostatnim czasie na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości oraz Fundacji Giełdy Papierów Wartościowych.

– Dodatkowy problem polega na tym, że do mieszkańców wsi trudniej trafić z przekazem edukacyjnym – podkreślił Waldemar Zbytek, wiceprezes zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości.

W jaki sposób prowadzić działania edukacyjne w małych ojczyznach, żeby ich odbiorcami nie byli tylko uczniowie podlegający powszechnemu obowiązkowi szkolnemu? Kto powinien koordynować ów jakże odpowiedzialny proces i jak rozdzielić odpowiedzialność za „młodzieży chowanie” pomiędzy samorządowych włodarzy, organizacje pozarządowe i przedstawicieli lokalnego biznesu, ze szczególnym uwzględnieniem banków spółdzielczych? O tym, jak również o ścisłych powiązaniach pomiędzy kondycją finansową społeczności lokalnych a poziomem wiedzy ekonomicznej ich obywateli dyskutowano podczas tegorocznego Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości. W panelu, moderowanym przez Waldemara Zbytka, wzięli udział przedstawiciele środowisk tradycyjnie uczestniczących w procesie kształcenia ekonomicznego Polaków: Zdzisław Kupczyk – prezes Banku BPS, Antoni Jan Tarczyński – starosta miński oraz Agnieszka Wachnicka – prezes Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego.

Nie tylko nauka zarządzania budżetem

Edukacja ekonomiczna z reguły utożsamiana jest jedynie z przekazywaniem odpowiedniego zasobu wiedzy na temat racjonalnego zarządzania budżetem domowym, planowania wydatków czy odpowiedzialnego zadłużania się. – To bardzo uproszczony i przez to zafałszowany obraz – przekonywał prof. Jan Krzysztof Solarz, pracownik naukowy Społecznej Akademii Nauk w Warszawie, w wystąpieniu poprzedzającym panel. Wskazał on, iż wiedza z zakresu ekonomii łączy w sobie zarówno elementy nauk ścisłych, jak i społecznych. Holistyczna koncepcja kształcenia powinna łączyć się z edukacją obywatelską, uwzględniając takie elementy, jak kultura podatkowa, kształtowanie właściwych nawyków zakupowych czy też korzystanie z nowych gałęzi gospodarki w rodzaju sharing economy. Istotnym zadaniem dla podmiotów funkcjonujących na rynku jest należyte uświadamianie klientów w zakresie oferowanych produktów oraz usług.

– Pojawia się wreszcie kluczowa kategoria, jaką jest godność finansowa, przejawiająca się w świadomości prowadzenia ekonomicznego życia i poczuciu kontroli nad swymi finansami – wskazał prof. Solarz. Owo zarządzanie ryzykiem finansowym codzienności przekłada się wprost na funkcjonowanie całej gospodarki. – Poświęcamy sporo czasu finansom korporacyjnym, tymczasem są one mniej więcej równe sumie zasobów prywatnych obywateli. Może powinniśmy zacząć liczyć wspólnie pieniądze publiczne i prywatne? – zaproponował przedstawiciel Społecznej Akademii Nauk w Warszawie. Należyte przygotowanie przyszłych i obecnych konsumentów do funkcjonowania na rynku skutkuje również ich większą przewidywalnością w podejmowaniu decyzji zakupowych, dzięki czemu można uniknąć wielu sytuacji spornych pomiędzy dostawcami produktów i usług a ich odbiorcami.

Problem w tym, że we współczesnym świecie obok tradycyjnych instytucji zaufania publicznego w rodzaju banków czy ubezpieczycieli pojawiają się podmioty i modele biznesowe, których istotą jest maksymalne ograniczenie zaufania do innych uczestników obrotu. Przykładem takich rozwiązań są technologie bazujące na rozproszonych zbiorach danych. – Jest to przeniesienie na rynek finansowy zasad obowiązujących na drodze, gdzie nie można w pełni zaufać innemu uczestnikowi ruchu – zaznaczył prof. Jan K. Solarz.

Finansowe wzorce wynosimy z domu

Choć zinstytucjonalizowana edukacja ekonomiczna stanowi conditio sine qua non budowy świadomości polskiego społeczeństwa w tym obszarze, należy sobie zdawać sprawę z faktu, iż postawy wobec finansów zaczynają kształtować się znacznie wcześniej, nim młody człowiek trafi do szkoły. – Już w okresie przedwerbalnym dzieci na podstawie obserwacji rodziców wyrabiają sobie pogląd na temat pieniądza – zauważył reprezentant Społecznej Akademii ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK