Edukacja. BAKCYL: Od lekcji BAKCYLA o finansach do stażu w banku
Praktyki zawodowe w Banku Pocztowym – jak to się zaczęło
Marcin Olejarczuk: Wszystko zaczęło się od BAKCYLA, programu edukacyjnego, o którym dowiedziałem się kilka lat temu z wewnętrznej komunikacji w Banku Pocztowym. Od razu chciałem przystąpić do projektu, ale na przeszkodzie stanął brak czasu. Dopiero w kwietniu 2019 r. udało mi się wziąć udział w szkoleniu przygotowującym do roli wolontariusza w programie BAKCYL i rozpocząć współpracę. Lekcje prowadzę od maja 2019 r. Do tej pory odbyłem ich dziewięć: w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej. Zajęcia w szkole średniej prowadziłem w Technikum nr 10 przy Zespole Szkół nr 4 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Warszawie.
Po przeprowadzeniu lekcji BAKCYLA w technikum, pani Elżbieta Gajos – nauczyciel przedmiotów zawodowych i wychowawczyni jednej z klas, zapytała mnie o możliwość zorganizowania praktyk zawodowych dla jej uczniów. Przypomniałem sobie, że w szkole średniej, w trzeciej i czwartej klasie, sam uczestniczyłem w takich praktykach zawodowych w banku, wówczas w oddziale Wielkopolskiego Banku Kredytowego w Bydgoszczy. Bardzo mile wspominam to wydarzenie, więc pomyślałem czemu nie i od razu zabrałem się za to zadanie.
Dla banku problem ten okazał się dość trudny i złożony. Do załatwienia było wiele formalności z uwagi na niepełnoletność uczniów, konieczność zapewnienia bezpieczeństwa i poufności danych, ograniczony dostęp do informacji przedsiębiorstwa objętych tajemnicą bankową. Jednak dzięki dużemu zaangażowaniu i dobrej woli szefów wielu obszarów i jednostek w naszym banku, udało się zorganizować i przeprowadzić trzytygodniowe praktyki zawodowe dla trzech uczniów pani Elżbiety, z klasy 2AE o profilu technik ekonomista. Młodzi ludzie codziennie stawiali się do pracy, tak jak osoby zatrudnione, i zdobywali wiedzę teoretyczną i praktyczną w takich obszarach, jak: HR, bezpieczeństwo, administracja i logistyka, ryzyko rynkowe i kredytowe, produkty depozytowe i kredytowe dla osób fizycznych, mikroprzedsiębiorstw i podmiotów instytucjonalnych, zarządzanie sprzedażą, zarządzanie projektami, karty płatnicze oraz bankowość internetowa i mobilna, marketing i PR, a także CRM, analizy biznesowe i modelowanie finansowe.
Zdjęcia: WIBProgram był bardzo rozbudowany i intensywny. Uczniowie mieli możliwość porozmawiania z dyrektorami i naczelnikami poszczególnych jednostek, poznawali także pracowników i zadania, które są realizowane na poszczególnych stanowiskach pracy. Takie praktyki to niewątpliwie świetny sposób na zweryfikowanie wiedzy zdobytej w szkole, zobaczenie, jak w praktyce funkcjonuje bank i jego poszczególne obszary. Ja po ukończeniu szkoły średniej pierwszą pracę rozpocząłem właśnie w tym banku, w którym miałem wcześniej praktyki zawodowe. Na moim przykładzie widać, że mogą one ukierunkować życie zawodowe młodego człowieka.
[...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI