EBI i BGK finansują budowę Trasy Łagiewnickiej w ramach planu Junckera
EBI udzielił kredytu w wysokości 400 mln PLN (około 93 mln EUR) i jest tym samym głównym kredytodawcą tego projektu. Natomiast BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln PLN (około 69,3 mln EUR). Budowa Trasy Łagiewnickiej, w skład której wchodzą dwujezdniowy odcinek obwodnicy o długości 3,7 km wraz z tunelami oraz nowa linia tramwajowa o długości 1,7 km, jest kluczową inwestycją przyczyniającą się do zmniejszenia korków na drogach w Krakowie. Uzyskana w wyniku realizacji projektu poprawa jakości usług publicznego transportu zbiorowego – co do szybkości, komfortu i niezawodności – pozwoli również ograniczyć korzystanie z prywatnych samochodów, a przez to zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza spalinami. Natomiast dzięki wybudowaniu skrzyżowań wielopoziomowych zostanie zwiększone bezpieczeństwo ruchu na trasie. Budowa Trasy Łagiewnickiej ma się rozpocząć jeszcze w 2017 roku, a jej zakończenie zaplanowano na rok 2020.
Vazil Hudák, wiceprezes EBI odpowiedzialny za działalność Banku w Polsce, powiedział: „Wspieranie rozwiązań w dziedzinie przyjaznego środowisku transportu jest jednym z głównych priorytetów EBI, a Trasa Łagiewnicka idealnie wpisuje się w tę kategorię. Udzielony przez nas kredyt pozwoli wyeliminować zator utrudniający ruch w mieście, a także pozytywnie wpłynie na jakość środowiska naturalnego w mieście, obniżając poziom emisji zanieczyszczeń. Docelowo przyniesie to znaczną poprawę jakości życia mieszkańców Krakowa”.
„Misją Banku Gospodarstwa Krajowego, jako banku rozwoju, jest między innymi finansowanie projektów, dzięki którym regiony lepiej rozwijają się społecznie i gospodarczo, a Polakom żyje się wygodniej i bezpieczniej”, powiedział Paweł Nierada, pierwszy wiceprezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego. „Cieszę się, że mogliśmy wesprzeć ten projekt. BGK od dawna współpracuje z samorządem miasta Krakowa. Jesteśmy profesjonalnym i zaangażowanym partnerem, pomagamy miastu rozwijać budownictwo komunalne, wspieramy lokalną przedsiębiorczość”, dodał Nierada.
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Jyrki Katainen, odpowiedzialny za miejsca pracy, wzrost inwestycje i konkurencyjność, powiedział: „Kręgosłupem naszej gospodarki jest infrastruktura transportowa, której modernizacja jest niezbędna, by sprostać wyzwaniom przyszłości, a to wymagać będzie ciągłych działań inwestycyjnych. Dzisiejsza umowa pokazuje, jaką rolę może odegrać Plan Inwestycyjny w uruchomieniu inwestycji koniecznych do realizacji tych projektów”.
„Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. Jej kluczowym elementem jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską. Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa – w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów, umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin. Dlatego cieszę się, że tak ważna dla mieszkańców Krakowa inwestycja może liczyć na wsparcie instytucji centralnych, a także Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Wierzę, że współpraca w zakresie realizacji programu inwestycyjnego Krakowa zarówno z rządem RP, jak i międzynarodowymi instytucjami finansowymi będzie kontynuowana”, powiedział Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
EBI udzielił kredytu długoterminowego na atrakcyjnych warunkach spółce celowej o nazwie Trasa Łagiewnicka SA, która została powołana przez miasto w 2016 roku. O zapewnienie finansowania typu „quasi-equity” władze miasta zwróciły się do Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Głównym wykonawcą – wyłonionym w drodze przetargu nieograniczonego – jest konsorcjum Budimex/Ferrovial.
Europejski Bank Inwestycyjny