E-życie 50+
Według danych Komisji Europejskiej, do 2030 roku, odsetek żyjących osób w wieku 65-80 lat wzrośnie o ok. 40%. Wraz z dynamicznym rozwojem e-commerce i związaną z tym chęcią dotarcia do szerszych grup odbiorców, udział internetu w życiu seniorów będzie się zwiększał. Coraz więcej dziedzin życia wymaga znajomości nowych technologii (bankowość, rezerwacja wizyt u lekarza, załatwianie spraw urzędowych). Do tego dochodzi komunikacja z rodziną i przyjaciółmi, którzy są jeszcze bardziej mobilni. Prędzej czy później trzeba będzie trzeba nauczyć się życia online i w przypadku osób najstarszych, dużą rolę w procesie edukacyjnym będzie musiała odgrywać rodzina, w tym najmłodsze pokolenie wnucząt.
Dziś, jak wynika z badania Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2014 roku, 48% osób w wieku 50+ posiada dostęp do internetu. Niemal połowa z nich określa siebie mianem zaawansowanego użytkownika.
93% użytkowników 50+ korzysta z zasobów internetu w domu, a w drugiej kolejności, w miejscu pracy (29%). Zdecydowana większość osób z tej grupy korzysta ze stacjonarnego dostępu do sieci (63%), a tylko 20% wykorzystuje dostęp mobilny. Ponad połowa osób bywa online codziennie, to dla nich naturalne środowisko. Do tego istnieje całkiem spora grupa, która regularnie, kilka razy w tygodniu łączy się z siecią (29%). 12% łączy się z internetem sporadycznie, kilka razy w miesiącu lub rzadziej.
Osoby po pięćdziesiątce szukają przede wszystkim bieżących wiadomości i z tego powodu odwiedzają informacyjne serwisy internetowe. Codziennie lub kilka razy w tygodniu robi to ¾ użytkowników z opisywanej grupy wiekowej. Niemal równie często korzystają z poczty elektronicznej. Więcej niż 1/3 używa serwisów społecznościowych, takich jak Facebook. Co ciekawe, aż 68% kilka razy w miesiącu lub częściej korzysta z bankowości internetowej.
Marcin Złoch